Friade

Nu har domen (DN idag) mot de åtalade i kvinnojouren i Tranås fallit i Eksjö tingsrätt. Domen var friande. Jag måste säga att jag är mycket överraskad. Skulle domen stå sig i högre instanser (jag förutsätter ett överklagande) så skulle det alltså vara lagligt att hjälpa folk kidnappa människor. Bara man inte frågar något så. Bara man tror på allt de säger.

Jag undrar var synen på barnens bästa är? Ska inte svenska domstolar ta det i beaktning. Någon borde ju ställa sig på barnens sida, när kvinnojourerna uppenbarligen inte gör det (jag beskrev min tankar om det här och här). Jag tycker faktiskt det är skrämmande att en sådan organisation får hållas. Jag trodde faktiskt att tingsrätten skulle fälla i detta fallet, där kvinnojouren i min mening varit brottsligt slapphänta i sin efterforskning.

Jag undrar om jag skulle fällas om jag tar emot en främmande människas väska och gömmer den i mitt förråd. Om det är knark i den. Under förutsättning att den främmande personen säger att det är kläder i den och jag inte frågar. Rånbyte? Om någon kommer med tre miljoner i en bag, säger att de avslutat sitt konto och vill istället gömma pengarna under min säng, eller än bättre, på mitt konto. Undrar om jag skulle dömas till häleri... jag menar jag tror ju på den här helt främmande persons historia. Det finns väl inga tecken som helst att ifrågasätta en helt främmande persons vilja att gömma saker hos mig?

Ni tycker att liknelserna är dumma. Det gör jag med. För de handlar om ting. Saker. I Tranås har man gömt undan människor. Personer. Berövat dem en far. Berövat dem friheten. Allt i okunskapens tydligen friande namn. Det är oerhört skrämmande.

För att dra en extrem parallell (och den är extrem jag vet)... den/de personer som kidnappat treåriga Maddie i Portugal skulle göra det bäst att ta sig till en svensk kvinnojour. Där kan de gömma sig ett par år. No questions asked.

Och jag har inte ens talat om genusperspektivet. Synen på jämställdhet. Jag tänker inte ens börja, för då är min helg snart förstörd.

Jag nöjer mig med att konstatera (tillfälligt hoppas jag, jag räknar med ett överklagande)...
 
Ignorance is bliss

Kommentarer
Postat av: Mattias

Ledsen, men jag måste ta upp genusperspektivet med risk att förstöra din helg...

Kan bara konstatera att Sverige är ojämlikt. Ofta på det sättet att män felaktigt gynnas. Vad gäller familjepolitik är mannen dock inte bara missgynnad, utan i princip rättslös.

Även barnen är rättslösa. "Barnens bästa" tolkas ofta inom familjepolitiken som "kvinnans bästa".

2007-05-11 @ 11:17:15
Postat av: Tommy Pettersson

Är man man och tillika ej etnisk svensk och gör något liknande döms man av alla inklusive maedia.

2007-05-11 @ 11:27:02
Postat av: Uffe

Blir det ingen påföljd för att dom skrivits in under falska identiteter i skolan? Vad säger skollagen och vem ska stå för kostnaden? Kommunen där dom sist var skrivna? Jag förutsätter att rektorn får någon form av reprimand från arbetsgivaren.

2007-05-11 @ 11:28:24
Postat av: Loke

Ursäkta Tommy men jag förstår inte det där EJ etnisk svensk. Är det inte snarare tvärt om? Signalement som på minsta vis antyder utländskt ursprung mörkas medan t.ex Hagamannens bild publicerades långt innan han dömdes.

2007-05-11 @ 11:54:41
Postat av: Altre Ego

Visserligen anser jag att domen var rätt vilket jag skrivit om. MEN det jag också reagerar över är varför ingen tycks ha sett till barnen.

Det här är ett fall som man verkligen skulle vilja ta del av ända från början och den utredning som legat till grund redan i mammans rättegång. Barnen tycks då helt ha blivit glömda i sammanhanget.
Men det är väl inte den enda lag som är tokigt skriven.

2007-05-11 @ 12:07:21
URL: http://resonerar.se
Postat av: Enc

Med anledning av domen, och mitt tyckande om detta, och för att visa på att barnen inte bliit bortglömda, utan ignorerade hänvisar jag till P1 på denna länk:
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv.asp?ProgramId=1650&NrOfDaysInArchive=1
Bläddra ner till 20 April, lyssna på sjunde delen av P1 Morgon. Där kan man höra en representant för kvinnojouren svara på om det spelar roll huruvida mannen är skyldig eller oskyldig till det kvinnan säger:
"Nej, det som spelar roll för kvinnojouren, det är ju kvinnan som söker stöd hos oss på jourerna och då får hon det..."
På en fråga om det inte följer med ett ansvar att ta reda på mer om barnens situation säger representanten kort: "Nej"
Man kan också höra, på en direkt fråga om kvinnojourerna gömmer fler efterlysta barn hos sig kan man höra representanten (småskrattande?) svara:
"Nej det kan jag inte svara på..."
Ett nej vore ju absolut det rätta svaret, om det vore sanningsenligt. Nu får man ju bara mer misstankar om att kvinnojouren medvetet gömmer försvunna och efterlysta barn...
Som sagt, rekommederas... (klippet ligger nog bara ute till den 20:e)

2007-05-11 @ 12:41:07
URL: http://tenct.blogg.se
Postat av: Irk The Purists

Hej på dig.

På min nystartade blogg har jag också skrivit en del om det här fallet. Du och övriga får gärna komma dit och kommentera. Jag är ganska ny på det här nämligen.

Jag håller med dig om allt du har skrivit om det här fallet.

2007-05-12 @ 18:53:25
URL: http://http://blog.bahnhof.se/wb193355

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0