Vem har skrivit det du läser?

Ja, just nu är det ju jag. Beroende på om du tror mig eller inte så ger du mig ett ganska stort förtroende (eller inte då), kanske utan att vi någonsin träffats. Nu skriver DN vad som egentligen borde varit känt sen länge, men som är värt att noteras. Wikipedia ändras av människor/organisationer/företag med egna intressen och avsikter, och det är kanske inte att vara saklig eller sanningsenlig. Nog är det ganska uppseendeväckande att CIA ovh Vatikanen är inne på Wikipedia och pillar. Än allvarligare kan det vara att företag gör det. Speciellt när Wikipedia och liknande projekt får allt mer tyngd i dagens informationsflöde (wow... fina ord, nice). Wikipedia vet jag med egen erfarenhet används som källa så högt upp i utbildningssystemet som svensk högskola och universitet (på examensnivå!). Att använda Wikipedia förutom i vissa ytliga och specialfall är ytterst vanskligt. Hela Wiki-projektet går ju ut på att användare relativt okontrollerat ska kunna lägga in och ändra artiklar. Därmed finns det en risk att ta det för sanning. För visst hoppas vi att svensk universtetsnivå lyckas inpränta bättre källkritik i sina studenter än så? Annars kan det vara CIAs verklighet, eller Vatikanens (exempelvis) verklighet som blir rådande, utan någon som helst kritisk granskning. Oroande.

Kommentarer
Postat av: Knute

Lite ensidigt med bara CIA, FBI och Vatikanen. Här är en rad andra wikiscanner-fynd:
Al-Jazeera says the foundation of Israel was just as bad as the Holocaust,
Al Jazeera does not like some words in Taliban article,
BBC accuse Tony Blair of being a drunk sex maniac,
BBC: George ?Wanker? Bush,
Democrats really don?t like Rush Limbaugh and his listeners,
The Guardian rewrites The Times wiki,
Nick Bilton [New York Times] calls Condoleeza Rice a ?concert penis?,
New York Times Compares Bush to Captain Kirk,
New York Times: Vampires donate dead babies to the Grand Dragon of the Republican Party,
Reuters: Bush is a mass murderer,
Washington Post has fun with a rival,
UN editor calls Oriana Fallaci a racist whore?

2007-08-17 @ 22:54:18
URL: http://everykindapeople.blogspot.com/
Postat av: Enc

Visst, det är ensidigt. Fast jag menar ju ingalunda att det är de enda organisationerna som ändrat. Att jag just nämnde dem var att DN (som jag som källa håller som ok) pekat ut just dem. Även om jag kan tänka mig många fler så hade jag inte nån direkt fakta på vilka, och tänkte inte namnge någon utan nåt på fötterna...

2007-08-17 @ 23:08:33
URL: http://tenct.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0