Matfundering.

Expressen har startat en ny serie om maten vi stoppar i oss. Och det är en sak när det som igår handlar om syntetiska ämnen som aspartam och suckralos. Det finns ju små signaler om att allt kanske inte står rätt till med dessa ämnen. Man bör nog vara en aning försiktig med dem faktiskt. Och vad jag i övrigt tycker om dem framgick väl här.

Idag väljer dock Expressen ett annat recept. Nu vill man skapa känslor genom att äcklas en aning. Nu påpekar man hur snabbköttbullar friteras i talg, som råkar användas även i lim och fågelmat bland annat. Det nämns inte nånstans i artikeln, vad jag såg, att kotalget skulle vara minsta farligt. Kotalget är ju lika naturligt som resten av köttet som köttbullen görs av. Det må vara de mindre smickrande delarna på kon som blir köttbullar, men det är inte syntetiska material vad jag kan förstå. Och varför ska man då bry sig om samma ingrediens används till andra produkter? Så länge det är säkert, ser aptitligt ut och smakar gott? Annars kan vi ju sluta dricka vatten. Vatten används till det mesta, inte bara mat. Är det någon som tycker det är äckligt? Inte? Varför ska man då egentligen bry sig om kotalg? Resonemanget är ju precis detsamma.

Nåja... nu är det dags för lunch. Jag tror minsann det lutar åt köttbullar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0