Igår sköldar... idag en destination!

Som rymdintresserad kan man ju bara inte låta bli att uppmärksamma detta. En planet som kanske har ett klimat som vårat. Kanske är fortfarande det operativa ordet. Men det är ändå inspirerande. Så här nära en jordlik planet utanför solsystemet har vi mig veterligen aldrig kommit.

Jag undrar bara lite hur de nya mätningarna ser ut som upptäckte planeten. Inte för att jag tvivlar på dem, men för att jag är intresserad av hur de gjorde. Det finns ju en redan känd större planet som rimligen borde komplicerat läget en aning. Skulle varit roligt att veta hur de separerade de två planeterna från varandra. Tyvärr nämns det inte i DNs artikel (och inte i Expressens artikel heller - den är så pass nedklippt att den är i stort sett värdelös förutom just att säga att man hittat en ny planet). För att få reda på det får jag kanske leta reda på tidskriften Astronomy & Astrophysics där forskarnas artikel publicerats.

Med andra ord, det har varit två roliga dagar för den rymdintresserade. Nu väntar jag spänt på att de imorgon förklarar hur vi kan åka snabbare än ljuset och faktiskt besöka den här spännande planeten. Jag kan till och med vänta tills helgen. Ingen stress.

Kommentarer
Postat av: Malte

Om du läser originalartikeln av Udry m fl så förklarar de faktiskt hur de separerade ut signalerna från de tre planeterna, och argumenterar varför de tror att de kommit fram till den rätta uppsättningen banor.
Artikeln finns faktiskt länkad från DN och såklart från popast på
http://astromalte.blogspot.com/2007/04/gliese-581c-en-beboelig-exoplanet.html

2007-04-26 @ 21:52:54
URL: http://popast.nu/
Postat av: Enc

Ah... ja titta där fanns det ju faktiskt en länk. Och så har jag ju självklart nu besökt popast också. Ibland är jag lite blind och hittar inte allt som jag egentligen vill se... Tack för tipset.

2007-04-27 @ 12:01:18
URL: http://tenct.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0