Wow... det gick snabbt

Detta hade jag inte riktigt väntat mig. Efter att återigen ha ifrågasatt dödsstraff trodde jag ändå att det skulle bli som vanligt. Stor upprördhet bland motståndarna till dödsstraffet och en tyst förnöjsamhet från förespråkarna. Sen skulle debatten, åtminstone den allmäna i medier, sakta dö ut för att återigen explodera vid nästa avrättning. Som ett sorts vandrande i en cirkel där det visat sig oerhört svårt att flytta centrum, speciellt eftersom människor i maktposition inte haft ett intresse av att agera.

Nu kom det redan dagen efter en officiell reaktion, mest kanske på att man är på väg att byta ut en av de dödsivrande bröderna Bush. Men rättssytemet har också insett problemen, och även om de inte tagit de beslut jag önskade se, så är det ändå ett steg i rätt riktning.

Ett av de stora problemen  med dödsstraff är att människorna i makt att "lagligen" ta en annan människas liv har större intresse av sin egen prestige än rättvisa och sanning. CNN, som också skrivit om detta, pekar på detta genom att framhålla att de ursprungliga förklaringarna om fångens dåliga lever, nu verkar vara uppenbara fabrikationer för att framställa sig i bättre dager och avsäga sig ansvar. För tänk om man nu, i värsta fall, har dödat en oskyldig. Då har man ju mördat. Då kan man vara näste person på britsen... om tjugo år sisådär...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0