Mer Trekking...

Det verkar bli en ny Star Trek-film. Kul. Jag gillar Star Trek. Men jag blir direkt orolig när jag hör att JJ Abrams ska producera och regissera den nya filmen. Som producent ligger Abrams bakom framgångsrika och populära serier som Lost och Alias. Serier som jag inte sett mycket av och inte ska uttala mig mycket om. Men det var också Abrams som fick förtroendet att förvalta arvet i Mission Impossible III, då som manusförfattare och regissör. Och han lyckades i stort sett förstöra hela serien, i min mening.

(OBS! Har ni inte sett Mission Impossible III och ska göra det och inte vill ha delar av den avslöjad, sluta läsa nu)

Abrams tillförde inget nytt, ingen ny luft, ingen ny kraft, ingen utveckling. Istället litade han på att en enkel upprepning av vad tidigare filmer gjort skulle fungera. Och när det hela skulle till att avgöras, det som är specifikt för hela Mission Impossible-konceptet, det omöjliga uppdraget, The mission Impossible, då tog Abrams och filmen (!) kafferast. I stort sett det enda man får se av den omöjliga stöten är när kompanjonerna sitter i bilen utanför och väntar.

Detta är alltså mannen som ska styra skutan för den nya Star Trek-filmen. Som tur är verkar han inte vara inblandad i att skriva manus, så hopp finns. Men det är alltså hans hand som ska vara fast, som ska styra när man ska röra i ett så extremt känsligt (för intresserade åtminstone) ämne som en ung Kapten Kirk och Spock. Det är känslit eftersom William Shatner och Leonard Nemoy redan etablerat Kirk och Spock som karaktärer, både till personlighet och utseende. Dessutom finns det en kronologi och historia, både i och utanför filmer som man måste ta hänsyn till. Att göra såna här tillbakablickar, prequels, är oerhört komplicerat, speciellt i etablerade serier med kunniga och fanatiska(?) följare. En sådan produktion måste styras med stor kunskap, finurlighet och enorm fingertoppskänsla. Jag undrar om Abrams besitter de egenskaperna.

Men vi får väl se. Jag kommer mest troligen ge filmen sin chans. Men förväntningarna har nog skruvats ner ett snäpp eller två. Och det är kanske sunt. Förväntingar kan annars döda en egentligen bra film. Det är en otacksam uppgift att genomföra ett sådant här projekt, som den nya Star Trek-filmen. Så nu kanske chansen att jag frå en bra första upplevelse ändå ökat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0