Vilt i rättegången...

Expressen skriver om hot och misshandel i rättegångar, igen. Det här är ett allvarligt problem. Ett problem som vi inte tar på tillräckligt allvar. Misshandel är allvarligt. Misshandel (och hot) i samband med rättegångar är oerhört mycket allvarligare. Övergrepp i rättssak, som jag tror det heter, är verkligen ett hot mot demokrati och ett fritt samhälle. Säkerhet för vittnen och åhörare i rättegångar måste prioriteras. Det får faktiskt kosta lite.

Straffskalan för övergrepp i rättssak är dessutom för låg. Här är vi för mjäkiga. Brottet är så mycket allvarligare än själva handlingen. Här kan man verkligen tala om angrepp på frihet, trygghet och demokrati. Enligt min mening så är en hård skärpning i detta fall önskvärd. Jag talar om år i fängelse. För så allvarligt anser jag det vara. För det är ett angrepp på ett fungerande rättssystem.

Jag hoppas polisen prioriterar att gripa den i artikeln omtalade mannen, och att han får spendera månader i en cell funderandes på det lämpliga i sitt uppträdande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0