Växthuseffekten är verklig!

Det finns vissa saker jag hänger upp mig på, vissa saker som får mig att se rött, vissa saker som trycker på alla knappar. Växthuseffekten är en sån sak. Nu skriver Realtid.se efter en intervju med forskaren Wibjörn Karlén att "Växthuseffekten är en myt". Jag kan avslöja att växthuseffekten är i högsta grad verklig, och tack och lov för det. Växthuseffekten är nämligen ansvarig för att jorden har en ganska behaglig medeltemperatur på cirka 15 grader (om jag minns rätt). Utan växthuseffekten hade vi haft en medeltemperatur på cirka -15 grader, och jorden hade varit klart mindre behaglig, för att inte säga obebolig. Växthuseffekten är en grundförutsättning för vårt samhälle och vår civilisation och ganska troligtvis för att vi ska existera överhuvudtaget.

Vad Realtid.se och Karlén egentligen snackar om är global warming eller global uppvärming på svenska. Den kan man diskutera och man kan diskutera eventuella orsaker till den. Klimatet är ett komplicerat fenomen så här finns visst utrymme att diskutera och vara oense. Min inställning kring exempelvis CO2-utsläpp är att jag inte är helt övertygad om att de är (ensamma) orsaken till den globala uppvärmningen. Jag har hört argumenten om att solens inverkan och flexibilitet innan har ignorerats av IPCC - och det ligger poänger däri. Men jag tycker vi ska ta det säkra före det osäkra. Det vore ju synd om det verkligen var utsläppen som var orsaken och vi inte gjorde nåt. Men inte ska vi göra panikåtgärder. Men nog ska vi planera och se över vår energikonsumtion, speciellt den beroende på olja. Och då inte enbart med hänsyn på miljön, det finns andra faktorer att beakta.

Jag tror att felbenämningen är ett resultat av tidningens reporter eller kanske möjligtvis att Karlén varit oförsiktig i sitt ordbruk. Jag i alla fall hoppas det. Annars kan man inte ta varken honom eller artikeln på allvar (i min mening).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0