Vägverket på villovägar...

Expressen (såg det även på texttv) skriver om att Vägverket hårdnackat nekar en pensionatsägare att skylta med "Bed & Breakfast". Processen har tydligen pågått i två år, och Vägverket vägrar ge med sig trots att även länsstyrelsen gått på pensionatägarens linje.

Detta är ganska upprörande, faktiskt, även om det tillsynes kan verka obetydligt. Det visar på en myndighetsutövning som annars Migrationsverket slipat till perfektion. Paragrafrytteri utan minsta användande av sunt förnuft eller verklighetsuppfattning. En person hänvisar till en överenskommelse från 1989 som påstås säga att man ska i första hand skylta på landets egna språk. Vägverket verkar inte ta minsta hänsyn till hur man bäst förmedlar den information man vill. Vägverket kanske inte inser att vi i Sverige har en ganska god engelskautbildning. De flesta med åtminstone grundskola klarar nog av att lista ut vad det handlar om när det står "Bed & Breakfast". Om man nu inte känner till det vedertagna begreppet som det är. Jag kan tipsa Vägverket om Nationalencyklopedin, där det åtminstone på dess nätupplaga finns att slå på, så kanske även Vägverket inser vad det betyder. Vad Vägverket inte verkar inse, eller inte vill förstå, är att skylten kan vara ämnad till andra en svenska. Kan det tänkas att ett pensionat vill dra till sig utländska turister? Vad tror Vägverket ger de utländska mest och bäst information "Rum och frukost" eller "Bed and breakfast"?

Det är helt otroligt att Vägverket är villigt att spendera tid, pengar och resurser på att processa om en sådan sak, som varje vettig person inser att de har totalt fel i. Det är mina och dina skattepengar de använder. Känner du att du får valuta för dem? Det är så man får lust att anmäla dem till ansvarig minister, för även Vägverket ska väl kunna hushålla med sina pengar på ett vettigt sätt? För det var väl samma Vägverk som ville ha mer pengar till att förnya och reparera våra slitna vägar. Grattis... jag har just hittat en del åt er. Får jag hittelön? Eller kanske ni ska använda pengarna till att hitta kompetent personal, eller utbilda den ni har. Det verkar behövas.

Sen kan jag faktiskt avslöja en chockerande nyhet för Vägverket. Håll fast i stolen nu. Jag har åkt bil i Europa en hel del och det skyltas ganska friskt med Bed & Breakfast. Även i icke-engelskspråkiga länder. Otroligt. Hur vågar de?

Nej Vägverket. Lägg ner kartan, vakna upp och känn doften av erat totala misslyckande, och inse att det är faktiskt verkligheten ni lever och agerar i. Det är verkligheten som måste styra verksamheten. Inte kartan. Och se för *beep* till att använda mina skattepengar på ett vettigt sätt.

PS. Ni Vägverket-anställda som håller med mig, jag hoppas ni finns, behöver inte ta åt er av någon kritik. Men ni kanske borde prata med era kollegor mer och sprida lite sunt förnuft.

Kommentarer
Postat av: Uffe

Vägverket har flera års jobb framför sig för att stävja ofoget hos landets hamburgerrestauranger. Dom skyltar ju med "drive in". Vilken fräckhet!

2007-03-09 @ 15:16:39
Postat av: Enc

Ja, det är ju helt otroligt. Jag som alltid har undrat vad som hänt om man kört in där...

2007-03-09 @ 18:06:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0