Ser du i syne eller är jag blind?

Ibland är det trevligt att veta att man kan dra upp de riktigt tunga frågorna. Rymdvetenskapen är inget undantag. Man kan diskutera hotet från asteroider, man kan tala om svart hål. Man kan slita sitt hår över supernovor och gammastrålningsutbrott. Men vad är väl dessa frågor jämfört med diskussionen om Kinesiska Muren syns med blotta ögat från rymden eller inte?

Ingenting.

SpaceDaily skrev för ett par dagar sen om debatten som blossat upp igen. Lite förvånande är det kinesiska forskare och taikonauter som går ut och benämner det omöjligt medan amerikanska astronauter påstår sig sett det. Jag hade förväntat mig tvärtom med tanke på att kommunistiska styren brukar vilja försköna och framhäva "folkets" prestationer in absurdum. Men så inte i detta fallet.

Och jag är böjd att hålla med skeptikerna i den här frågan. Muren är visserligen ett enormt byggnadsverk, men precis som det sägs, så är den lång och framförallt smal. Även om smala objekt kan stå ut och påverka omgivningen så den syns bättre än vad den borde med tanke på sin storlek finner jag det otroligt.

Men bästa sättet vore väl om alla finge åka upp och se efter för sig själv?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0