Mera betyg till folket...

Förslaget ligger att vi ska få ett nytt betygssystem med fler nivåer, skriver Expressen och DN. Det är faktiskt lite underligt att de två artiklarna inte är överens hur förslaget ser ut. Man skiljer sig vid FX, om det nu är väldigt underkänd eller underkänd med möjlighet till komplettering. Jag tycker den sista varianten låter mer logisk och lite mer snäll. Varför behöver man annars flera nivåer av underkänd. Antingen är man underkänd eller inte. Sen ska vi få 5 steg godkända betyg. Väl så. Jag vet inte vad det i praktiken får för skillnad mer än att läraren får fler valmöjligheter. Elever som idag ligger på VG kanske kan differentieras till B och C exempelvis.

Men jag förstår inte reaktionerna kring förslaget. Någon bakom förslaget sa "vi vill ha ett mer rättssäkert system...". Hur blir systemet med rättsäkert genom att införa fler betygssteg? Mer rättssäkert blir det väl möjligtvis om man ger klarare gränser och definitioner på betyg samt ger lärarna mer utbildning på betygssättning. Det kan behövas. Jag fick precis nyligen höra om en lärare som i praktiken fortfarande jobbar efter det gamla betygssystemet. Denne lärare har alltså inte på 13 år fattat och lyckats ta sig till principerna med det system vi har idag.

Motståndarna hävdar att det leder till mer betygshets. Min fråga blir densamma. Hur leder det till mer betygshets bara för att man har fler betygssteg. Som jag upplevt hetsen så är det en hets för att nå högsta betyg. Om då det betyget heter A eller MVG lär väl inte spela någon större roll. Ett B och ett VG kommer svida lika mycket. Möjligen kan ett C, som möjligen kan översättas (jag "översätter" fritt nu) till ett svagt VG, svida lite extra. Å andra sidan lär väl ett D då höja sig lite från ett G...

I praktiken tror jag inte det här får någon större betydelse. Inte mer än att vi får andra och fler bokstäver i betygspapperet. Inte mer än att vi än en gång får fundera ut hur man ska jämföra inbördes system och vänja oss vid något nytt. Och så blir vi lite mer Europa-standardiserade. Väl så. Jag fattar bara inte vad som är vinsten med det. Blir skolan bättre bara för att vi har samma betygssteg som de i exempelvis Tyskland? Europa-samarbete är bra - men man behöver ju inte vara fanatisk...

Kommentarer
Postat av: Carl-Magnus Nilsson

Om du söker arbete i ett annat land kan det vara bra om din potentiella arbetsgivare vet vad dina betyg betyder. I Tyskland finns, om det inte ändrats, en sexgradig skala där en ettor är de bästa betygen. Då kanske det inte är så lätt att få ett arbete med de gamla svenska betygen, i alla fall inte om man har höga betyg. Dessutom, om jag inte misssminner mig, så var förklaringen till betygsskalan i mina gamla gymnasiebetyg att ?en högre siffra betyder ett högre betyg?, alltså att 5 är ett högre tal än 4, inte att 5 är bättre än 4. Så visst kan det vara bra med samma system i hela Europa.

2007-03-14 @ 11:39:01
Postat av: Enc

Ok, du har en poäng där. Visst finns det fördelar med ett gemensamt europeiskt betygssystem. (Fastän det i början kommer vara de svenska arbetsgivarn som känner sig vilsna.) Men för mig finns det mer prioriterade områden att satsa på. Att faktiskt få en bra skola men en bra utbildning (som ger kunskap). Där tycker jag man ska arbeta först. Sen (eller samtidigt - visst) kan vi kika på betyg och betygsbeskrivningar. Det kanske vore bra om både elever och vuxna släppte betygsfokuseringen?

2007-03-14 @ 13:20:48
URL: http://tenct.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0