Mer om betygen...

I samband med det nya betygsförslaget som jag kommenterar i föregående inlägg så har Expressen haft en omröstning vilket beygssystem de tyckte var bäst. Resultatet är uppseendeväckande tycker jag. I skrivande stund så har 9439 personer röstat och 60 % tycker att den femgradiga sifferskalan är den bästa. Jag hoppas (och tror) att detta egentligen mer speglar hur fördelningen av vilket betygssystem de röstande själva hade. Att de inte vet mekanismerna bakom de olika betygssystemet.

För inte kan de förespråka ett system som i praktiken (det gjorde det egentligen inte i teorin) betydde att elevernas kunskapsnivå inte mättes (ovh betygsattes) utan eleverna bedömdes utifrån deras klasskamrater. Teorin sade att över hela årskullen i landet skulle det, rent statistiskt, sättas en viss mängd femmor, en viss mängd fyror, och så vidare. Detta fick till följd att många lärare i klasserna (som är alldeles för små för att fungera statistiskt) tillämpade samma procentuella andelar av betygen. Alltså, var du i en relativt svag klass fick du lättare höga betyg än någon i en annan klass, där nivån allmänt låg högre. Med systemet IG-MVG infördes att betygen skulle sättas individuellt och elevens kunskapsnivå skulle mätas (och betygsättas). Målen och kraven var visserligen luddigt formulerade, men det är en viktig principiell skillnad att betyget är satt individuellt. Detta är i teorin (och praktiken) enormt mer rättvist och rättssäkert.

Jag kan inte förstå någon som förespråkar det äldre siffersystemet. Jag hoppas det beror på okunskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0