Livsmedelsverket rycker ut! Var god dröj...

Det här tycker jag var rätt roligt, och måste vara pinsamt för Livsmedelsverket. SvD (som är grunden till det mesta faktan i den här artikeln) skriver om en forskningsrapport från England som visar att 9 av 10, alltså 90 % - sug på den siffran ett tag, lider av D-vitaminbrist vintertid. D-vitamin är rätt viktigt, inte minst för att hålla vårt skelett i form. Sen min skoltid minns jag att solsken producerar D-vitamin. Jag minns om en sjuksköterska som i ett arabiskt, strängt muslimskt ssamhälle, berättade hur kvinnorna där kraftigt led av D-vitaminbrist på grund av sin täckande klädsel. Detta ledde till stora problem, exempelvis vid förlossningar vill jag minnas. Denna sjuksköteska fick, efter mycket om och men, kvinnorna att vika upp ärmarna när de hängde tvätt. Då var det ju ändå inga män som var i närheten, tvätt är ju tråkigt. Detta löste problemet i stort sett helt. Men på våra breddgrader är solen inte lika stark. Den brittiska rapporten pekar på att sommartid lider fortfarande 60 % av britterna av vitaminbrist. Någon som tror det ser annorlunda ut här? Att vi har en starkare sol som är framme mer här?

Men på Livsmedelsverket är det ingen panik. Där tar man det kolugnt. Man säger att man om några år, när man ändå reviderar rekommendationerna kan kika på detta. Några år. Några år! Tänk om du ringde efter ambulans som svarade att hjälpen kommer, nästa år? Dålig jämförelse tycker ni? Tänk bara på hur många ambulanstransporter pga benbrott som sker... Några år, kom igen livsmedelsverket! Vakna!

Livsmedelsverket vill ha mer data. Detta trots att Livsmedelsverket själva ganska nyligen presenterat en studie som säger att 90 % av flickorna i årskurs 5 lider av D-vitamin brist. Där är den igen, siffran. 90 %. Det är rätt mycket. Vad vill livsmedelsverket göra? Rycka ut? Larma? Njae... varför inte utreda mer?

Men varningssignalerna bara haglar. Socialstyrelsen larmar om benbrott som ett ökande problem. En studie i Finland (precis en sådan som Livsmedelsverket kanske vill göra) ledde till att mjölken sen 2002 obligatoriskt berikas med D-vitamin. Uppföljningarna tyder på att åtgärden inte räcker. Hur många tror att förhållandena i Finland är mycket sämre än i Sverige? Räck upp en hand.

Men det är ju klart. Det här låter precis som en sådan fråga man kan strunta i ett antal år. Jag menar, det känns ju inte så himla viktigt. Om några dör till följd av komplikationer av benbrott. Om några får lida lite. Något som skulle kunna åtgärdas ganska enkelt. Det låter ju inte så viktigt. Låt oss vänta. Det handlar ju bara om några år...

Ägg innehåller D-vitamin. Det finns ägg i min kladdekaka. Mer kladdekaka.... för hälsans skull...

Kommentarer
Postat av: Bert

Jag tror bristen är väldigt överdriven. Tror jag har lärt mig en gång att vi får tillräckligt mycket D-vitamin bara genom att vistas ute i solen även på vintern. Och även om bara ansiktet syns. Så jag förstår inte heller problemet.

2007-03-16 @ 15:02:38
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Enc

Jag vet egentligten inte vad jag ska tro om bristen. Jag hade samma tro med mig från skolan som du. Men nu är det ju lite mer än en rapport som visar på en skriande brist - kanske är vår kunskap fel?. Livsmedelsverket har själv konstaterat bristen i en mindre studie! Och det var ju lite men än en forskare som skrev rapporten som figurerar mest. Men vad jag är förvånad är att man är så loja på livsmedelsverket. Att man väljer att göra ingenting, istället för att agera och då konstatera om larmrapporterna är överdrivna eller inte...

2007-03-16 @ 18:24:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0