Hur rolig är en fotbollsplan?

Tydligen är den ordentligt kul. Jag vet inte hur många fotbollsplaner som finns i Sverige. Det måste ändå vara ganska många. Lägg därtill ett otal gräsplättar och grönområden som borde funka att springa omkring på. Men det kanske är något speciellt om gräset har lite vita linjer i kanterna (jag vet inte... min fotbollskarriär började när jag var sju år... och slutade när jag var sju år). Tydligen så var det nåt alldeles speciellt med gräset på Ullevis idag. Det var gräsplanen man skulle springa på. Lockelsen är tydligen så stor att man lyckas smita förbi poliser, 200 vakter och en handfull amerikanska fotbollsspelare (! - synd att det inte blev någon bra tackling som slut på löprundorna).

Jag undrar vad de tänkt sig åstadkomma när de kommer fram till Ronaldinho. Att han ska klappa dem på huvudet? Ge dem ett par av sina fotbollsmiljoner? Kanske tror de att de ska bli skänkta en högre grad av fotbollstalang genom att pussa hans skor? Ärligt talat - vad vill de ska hända?

Jag kan däremot säga vad det kommer att betyda. Det kommer bli mycket svårare att få hit toppfotboll, eller evenemang överhuvudtaget. Om inte omöjligt (jag hade då inte lagt en match här i Sverige längre). Sverige kan i konkurrensen egentligen bara hävda sig starkt på ett enda område. Evenemanget. Vi är ingen stor marknad, vår fotboll inte mycket att hurra för. Nu har några idioter effektivt dödat vårat bästa argument för att lägga något, vilket som helst arrangemang, i vårt land. Vilket är synd, för det var ganska trevlig fotboll som bjöds. Och det måste ändå vart ganska trevligt för de personer som valde att sitta ner i vårsolen och titta. Inte springa.

Jag hoppas att de personer, nej idioter, som nu sprang in på plan polisanmäls. Vilket lovas i medierna. Jag hoppas de får fundera på hur smart den där löpturen egentligen var i en cell på polishuset över natten. Och jag hoppas de får ta sig en längre funderare i ett fängelse på en plats långt borta. På de där kvadratmeterna kommer nog drömmarna om öppna gräsplättar te sig som en ironisk dröm.

Men för att inte bara klaga, utan även ge viss konstruktiv kritik till dessa något (i min syn) mindre begåvade personer. Ta på er er fotbollströja. Bär flaggan som en mantel. Sätt på er en färgglad hatt. Spring genom närmsta park. Då kommer ni uppnå precis samma sak som ni gjorde nu. Ni såg ut som idioter...

[Expressen, Aftonbladet, SvD]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0