Hur farlig är en drog?

Expressens artikel som säger (lugn det är inte något av Expressens egna påhitt - de refererar till en publicerad vetenskaplig artikel) att tobak och alkohol är farligare än cannabis. Det är inte en särskilt ny vinkel, jag har hört och begrundat den förr, men den är intressant och väl värd att anmärka på.

Jag har ingen särskilt aktuell droginformation, men att cannabis hamnar långt ner i den här studien tycker jag inte är ett argument för att legalisera den. Jag vet inte om det är en inkörsport för tyngre droger, men möjligheten att det är så ger att jag finner ingen anledning att legalisera den.

Jag vill inte heller argumentera för att kriminalisera alkohol. Men det är ganska ofrånkombart att det är en, kanske den, drog som orsakar mest skada och lidande i samhället. Något som man bör tänka på när man väljer vad och hur mycket man tänker dricka. Och vad man nu gör sen. Jag vet inte hur det ser ut i rättsväsendet om det är så att berusade personer får mildare straff för brott på grund av omständigheten att de var berusade. Jag hoppas inte det. Det borde givetvis vara tvärtom, berusning ska vara en försvårande omständighet. Att göra nåt på fyllan är inte en ursäkt - det visar ju bara på att man inte har koll på hur mycket man bör dricka. Sen är det ju lite beroende på vad man gör på fyllan också...

Tobak? Äsch, jag ser inget positivt med tobak över huvudtaget. Farligt både för användaren och omgivningen. Dyrt för samhället. Miljöfarligt - vill minnas att tobaksodling och förädling krävde en hel del skogsavverkning, bland annat. Det kan vi lika gärna kriminalisera... (och skapa tidernas smuggling och svartförsäljning - men vadå?)

Sen kan man ju bara undra vem och varför tyckte att Glenn Hysén var en bra och relevant person att kommentera den här artikeln. Inget ont om Glenn, men du är lite mer kopplad till fotboll för mig...

Kommentarer
Postat av: Linn

Den här har de haft ute förut, asså en artikel me listan..

Jag är presonligen för en legalisering utav Cannabis, men asså, man kanske inte bara ska släppa händerna fria, lixom, utan börja med att göra det mindre kirminellt, och sedan utblida - utblinda utblida en massa!

Ingen har faktiskt dött av Cannabis. Jag menar, folk dör av mackor, de dör av flingorna du käkar varje morgon.. Men det finns inte ett ända dokumenterat dödsfall i världlitteraturen, och det kanske borde få en och tänka?
Ska vi göra det olagligt att äta flinogr nu eller?

MvH

2007-03-27 @ 09:21:11
URL: http://linnrules.blogg.se
Postat av: SB

Om cannabis såldes på systemet och all sprit kom från smugglare och kriminella element kanske det varit sprit som var inkörsporten till tyngre missbruk. Men ingen vet, eller hur?

Iaf: jag ville egentligen kommentera på det där om miljöförstöring. Jag tror tobak räddar miljön! Tänk på alla människor som dött tack vare tobak. Om inte de strukit med och om vi odlat mat på alla arealer som tobak upptar nu, hade vi varit lååååångt fler än 6 miljarder nu och det hade varit en stor påfrestning på miljön med våra konsumptionsmönster... tänk bara om inte hela kina knarkat ner sig på opium i två hundra år och låtit sina barn svälta ihjäl för att de skulle ha råd med opium? Jisses, då hade de varit många nu.

2007-03-27 @ 10:22:13
Postat av: SB

Btw, på tal om knark:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14904113.asp

2007-03-27 @ 10:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0