Dogma

Spoiler Alert!

Igår kväll rullade Dogma på TVn. Måste säga att varje gång jag se den så tycks den lite bättre. En lite udda och underfundig humor med stort djup och kvalite. Det kanske inte fastnade hos mig första gången. Samtidigt är den smått filosofisk och har snygga referenser till Bibeln och religion. Kort sagt så handlar den om två fördömda och utstötta änglar som hittat ett kryphål i Guds ord och försöker ta sig tillbaka till himlen. Men det skulle bevisa att Gud är felbar och det skulle upphäva existensen. Det är ett roligt upplägg och en rolig idé som förs vidare av ett helt gäng sköna karaktärer. Jag kan förstå att det inte var svårt att hitta skådespelare till den här. Matt Damon och Ben Affleck, kompisar i verkligheten, gör det verkligen bra som de fördömda änglarna. Krydda sen med Chris Rock, Linda Fiorentino, Alan Rickman, Salma Hayek, Jason Lee i mer eller mindre udda karaktärer samt Jason Meeves och (regissören och författaren) Kevin Smith som favoriterna Jay and Silent Bob. Det blir helt enkelt en riktigt bra film.

Av mig får den 7 av 10 fallna änglar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0