Var skriver jag under?

Med två flygresor i närminnet, och två ömma knän, så är min primära undran efter att ha läst denna korta artikel, vart skriver jag på? Speciellt lågprisflyg vill ju av naturliga skäl trycka in så många passagerare som möjligt, vilket leder till kort utrymme för benen. Och jag kan ju säga, jag är varken snabb, smidig eller graciös när jag ska ta mig in på min plats. Så i en snabb nödsituation kanske det kan bli lite knepigt, även om jag har svårt att tro att det skulle vara min flaskhals. Men jag tycker synd om den som sitter framför. De kan omöjligt fälla sitt säte, och de har säkert två knän i ryggen, mer eller mindre hela tiden. Jag kan lätt tro att risken för blodpropp eller andra cirkulationsproblem kan uppstå.

Vill minnas att jag såg ett program för ett par år sen där två personer utvecklade en ny sorts flygsäten. De kom fram till att man kunde tjäna efterlängtade centrimetrar om flygstolarna i sig gjordes mindre. För dynor och ramar till stolarna är knappast smala. Utan att snåla på komfort eller säkerhet utvecklade de en stol där man tjänade ett antal centrimetrar på varje plats. Dessutom utvecklades en konstruktion så att sätets rygg kunde fällas något utan att inkräkta på utrymmet bakom. Jag undrar om det var en dröm, en ouppnåelig illusion, för jag har än så länge inte sett något som ens liknade sådana säten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0