Vetenskap i dagsmedia

Läste som vanligt igenom Expressens nätupplaga och fastnade (bland annat) för den här artikeln. "Fet ost gör dig smal" lyder rubriken. Intressant, inte för att jag egentligen vill bli smalare och äta massa ost, jag är nog smal och tycker inte ost är supergott, men artiklar i media om vetenskapliga rapporter kan vara förvirrade. Ibland rent ut roliga. Speciellt när det gäller något som "alla" strävar efter men egentligen inte vill jobba för. Nåja. Det första jag bör förklara här är väl hur jag tolkar "gör dig smal". Jag tolkar det som att gå ner i vikt. Få mindre midjeomfång och allt annat som är kopplar med det. Och mycket riktigt, Expressen citerar en av rapportens medförfattare, Alicja Wolk, professor vid Karolinska Institutet som säger "Den överraskande slutsatsen var att ökad ostkonsumtion gjorde att överviktiga gick ner". Men samtidigt står det så här: "De kvinnor som drack ett glas fet mjölk om dagen gick i snitt upp 15 procent mindre i vikt än de som inte drack fet mjölk". Ok. Gick upp mindre i vikt. Nu kanske fet mjölk och ost har en positiv effekt, vad vet jag (och forskarnas slutsats är egentligen att mer forskning behövs), men det operativa ordet här är för mig gick upp i vikt. Ok, de gick upp mindre men fortfarande verkar det vara en viktuppgång. Vilket inte får mig att tänka på att bli smalare.

Fast det så klart. Expressens artikel är kort och refererar bara till SvD. Kanske finns mer info där? Hoppade dit. Artikeln är visserligen längre, och till skillnad från Expressen så refererar de faktiskt till American journal of clinical nutrition där studien publicerats, vilket är positivt, men förvirringen består. Exempelvis: "Den riktiga bantningskuren visade sig dock vara fet ost. Minst en portion om dagen kopplades till en 30 procents mindre viktuppgång än för dem som åt minst." Aha! De snackas alltså om att fet ost är en riktig bantningskur, men fortfarande är det operativa ordet viktuppgång. Brukar inte målet med bantning vara viktnedgång? Jag brukar inte banta, faktiskt aldrig gjort det, så nu blir jag förvirrad...  Wikipedia verkar tro som mig åtminstone: "Målsättningen är oftast att minska sin kroppsvikt".

Jaha. Fortfarande förvirrad. Finns väl bara en sak att göra då. Beror förvirringen på studien eller på medias rapportering? Det finns väl ett sätt att kolla upp det. Att gå till American journal of clinical nutrition och kika på orginalartikeln. Tyvärr är det så, som jag befarade, att man måste betala för sig. Riktigt så intresserad är jag inte. Men man kan ju åtminstone läsa abstract, sammanfattningen om man så vill (Man kan även läsa en kommentar här, vilken också talar om mindre viktuppgång). Och i resultatet talar man fortfarande bara om weight gain, viktökning, så vitt jag kan förstå. Dessutom är slutsatsen kortfattat att det visserligen fanns en koppling mellan intag av (exempelvis) ost och viktändring som skiljdes åt beroende på intaget, men framför allt att mer studie om det behövs.

Så vart vill jag då egentligen komma? Jo, någonstans som jag egentligen redan visste, och många säkerligen med mig. Något som återigen blir bekräftat. När det gäller vetenskap i dagsmedier får man vara försiktig helt enkelt vad man ska tro på. Ta det med både en och två nypor salt. Jag tror inte att dagsmedierna (medvetet) skriver fel. Men i ivern att tolka och skapa säljande artiklar så övertolkas och dras resultat till extremer att det blir fel....

Mycket text om egentligen ingenting alltså... ha en trevlig måndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0