Varningstexter

Jag gillar inte att läsa manualer till prylar jag köper. Oftast långa, krångliga och omåttligt tråkiga. Trial and error kombinerat med lite sunt förnuft brukar funka lika fint. Ett undantag är dock varningstexterna om hur och hur man inte ska använda prylen. Speciellt om prylen är avsedd även för en amerikansk marknad. då kan man hitta vad som helst. Oftast brukar det vara vatten som är boven, exempelvis så bör man inte använda min fjärrkontroll till TVn under vatten. Expressen rapporterar om ytterligare par exempel som utnämnts speciellt i årets USA. Det kan vara bra att veta att du inte bör köra dina barn i tvättmaskinen, eller torka mobiltelefonen i mikron, till exempel.

Allt handlar förstås om pengar. Någon, kanske av misstag men ofta av vad som verkar vara omänsklig dumhet har fått en "god idé" och försökt. Och när prylen i bästa fall slutat fungera, i värsta fall med kroppsskador på användaren eller annan, och man inte hittar någon varning mot det som borde vara självklart har man stämt företaget. Och förbluffande ofta vunnit! Jag har tidigare läst (kan vara överdriven myt - men den är ett gott exempel) om mannen som stämde bilsäljaren när han kraschat med sin nyköpta husbil. Han hade, på motorvägen och under färd lagt i farthållaren och gått bak i bilen för att koka kaffe. Mannen vann och fick förutom ersättning en ny husbil (vem som nu vill ha honom på vägarna). Därmed uppkomsten av alla roliga varningar... och mitt nöje!

Nåja... detta spär bara på min övertygelse om att USA i framtiden kommer att stämma ihjäl sig själva...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0