USA greppar sakteliga läget...

TerraDaily skriver att US-CAP (United States Climate Action Partnership), en organisation bestående av flera stora amerikanska företag, bland annat General Electric, gått ut och uppmanat amerikanska att reagera inför hotet med global uppvärmning. De vill att regeringen genom lagändringar ska i första hand hejda ökningen av utsläpp av växthusgaser, och i förlängningen minska utsläppen. Bra, äntligen verkar även USA inse riskerna, vilket är viktigt eftersom USA är en opropertionerligt stor utsläppare. Det krävdes bara en orkan för att få allt fler att reagera. Då när budskapet bokstavligen "hit home". Nu gäller det bara att få den där gubben i det vita huset att fatta.

Men det finns en del som saknas i förslaget. För det första är US-CAP svårt att få grepp på. Jag kan exempelvis inte hitta någon hemsida där de presenterar sina resultat och nyheter, samt en beskrivning av organisationen och dess medlemmar. Jag har hittat vad jag tror är press-releasen (här) men bara som andrahandskälla då.

För det andra så saknar jag en beskrivning av egna initiativ. De hade väl kunnat beskrivas separat, men i frånvaro av en sådan bör de kanske lyfts fram i releasen. Nu lägger företagen helt över ansvaret på den amerikanska regeringen, och det får mig att tvivla. Man kan ana att gruppen är mer ute efter PR än riktig oro och engagemang.

För det tredje saknar jag vissa företag, exempelvis General Motors. Sådana företag och dess produkter är ju minst sagt i fokus när det gäller utsläpp av växthusgaser. Att få de att reagera vore guld värt. Vad jag kan se är de dock inte en del av US-CAP.

Till sist saknar jag en internationell koppling. Kyoto-protokollet näms inte, och den enda internationella utblicken man gör är att man vill att USA ska bli internationellt ledande. Vilket brukar vara en vanlig, och nästan obligatorisk, vision i USA. Men när inte internationella avtal och organisationer ens nämns så blir man rädd att internationellt ledande betyder vad det vanligtvis betyder i USA. Ledande på USAs vis på USAs villkor för i första hand USA.

Nej, det här räcker inte. Det är ett steg i rätt riktning, ett ganska upplyftande sådant när stora amerikanska företag faktiskt vågar gå i spesen när regeringen inte gör det. Frågan är hur stor påverkan det får. Jag kan exempelvis inte se nåt skrivet om det på CNN.com så man undrar hur många amerikaner som får veta. Men USA kan göra mycket mer. Kanske det kommer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0