Temperaturer

Äntligen lite rejäla minusgrader, och inte bara här i norr, utan i hela landet. Fadern ringde igår och undrade om jag tappat bort några minusgrader. Jag svarade att vi har runt 20 själva så jag saknar inga (just nu -22,9). Aftonbladet slår till med ord som köldchock (på lokaldelen för Jönköping - mina gamla hemtrakter) och köldrekord (nationella upplagan). Jag bara undrar - är folk förvånade? Visst, vintern hittills har varit mestadels usel, speciellt där jag befunnit mig, men det är bara att slå en snabb titt i almanackan och på jordgloben. För de som inte hinner kan jag avslöja att Sverige är ett nordligt land och att vi är i januari. Minusgrader och snö borde inte förvåna (även om alla plogansvariga i södra Sverige får en chock varje gång det snöar).

Nu ska det tydligen bli -13 runt Jönköping. Ujuj. (Fast jag ska erkänna - jag brukar aldrig frysa så mycket som när jag besöker Jönköping). Stackare. Tyckte faktiskt det var ganska skönt att ta en promenad idag...

Men nåja, tänkte erbjuda min egenhändigt konstruerade termometer (allt i Celsius förstås)...

När...:

... det börjar bli dags att byta ut sommarjackan  = ett par plusgrader.
... vattnet på marken fryser = nollgradigt
... snöfallet lägger sig = någon minusgrad
... det börjar kännas som om mössa är en god idé = - 5
... det börjas känna lite kallt = -10

... det börjar bli lite väl kallt att gå på långpromenad = -15

... det blir frost på insidan av sovrumsfönstret = -20

... man kan börja fundera på långkalsonger = -25
... ytterlagret på min (gamla) vinterjacka fryser (när man har den på sig) = dryga -30
... det är dags att gå ut för att det vore personligt rekord = mer än -43


Kommentarer
Postat av: SB

Mer än -43? eller mindre....?

2007-01-24 @ 21:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0