Talkvinna

Så har USA fått en ny talman... uhm... nej, talkvinna (se ex Aftonbladet). För det är just där tonvikten läggs, både av medier och av talkvinnan själv, Nancy Pelosi. Det är visserligen gott och väl att hon, och andra kvinnor, får tillträde och framgång bland riktigt tunga poster och organisationer. Det är ju i dagsläget ganska klart att det finns en viss överrepresentation av män där. Men, efter att ha sett Pelosios egna tal vid installationen undrar jag om hon och också media inte gör jämställdhetens kamp en björntjänst, eller åtminstone begränsar dess effektivitet. Pelosio betonade markant, och gratulerade både sig själv och andra kvinnor för att hon fått posten som talman. Och vad var det remarkabla, jo att hon var kvinna. Jag undrar om det verkligen är i den rena jämställdhetens bästa intresse att det första man gör att fokusera på könet. Och samma sak gör medierna. Problemet med detta är att det verkligen väsentliga, Pelosios politiska inrikting kunnande och kompetens direkt hamnar på andra rad. Pelosio är i första hand kvinna... sen tittar man på övriga aspekter. Många kan säkert ropa att detta beror på redan ingrodda manliga strukturer och liknande, och det är säkerligen så, men man ska då minnas att det var Pelosio själv som direkt och självmant gjorde denna vinkling. Hade det inte varit bättre att själv enbart tala om poltisk riktning och agenda - vilket hon nu också gjorde - men som nu automatiskt hamnade i skymundan. Hade det inte varit bättre att låta detta fokus på kön skötas av andra (medierna - för det var väl oundvikligt) och låtsas som om hennes tillträdande var vad det egentligen borde vara - en av de mest naturliga sakerna i världen, inget att oja sig över.

Nåja... vi får väl se hur det går i framtiden. Om politik eller genus hamnar i första rummet...

Kommentarer
Postat av: annelisan

*hehe* i'm sorry, du får nog fixa cola på annat vis. jag fattar bara inte varför mannen i bilden ägnar sig åt att måla gatukonst om man är så begåvad konstnär? jag målar själv och skulle aldrig ställa mig på gatan med min konst oavsett form. känns.... som att sjunka i nivår. även om jag inte på hästlängder är lika duktig som honom =P

bra tankar om talemans/kvinnas ämnet.
håller med dig, hon borde inte gett sig in på könsämnet. bara skött sitt jobb som är politik.
men ofta så blir det lite bakvänt i usa, oavsett kategorin ;)

2007-01-05 @ 11:03:20
URL: http://annelisan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0