Steal

Var ett tag sen det hamnade nåt i den här kategorin, vilket kan tyckas konstigt, jag ser ju ändå rätt mycket film. Igår, eftersom man var lite trött och seg, gick turen till Steal, eller Riders som filmen heter i orginal. Nu fick jag visserligen för mig att det inte är ett exempel på där det i Sverige "översätts" till en annan engelsk titiel, utan den hette helt enkelt en sak i Europa (tror det var arbetstiteln dessutom) och en sak i Nordamerika.

Hur som helst så är båda titlarna ganska bra beskrivande, nästan bäst tillsammans eftersom filmen handlar om ett gäng extremsportande unga som använder sina speciella kunskaper till att råna banker och värdetransporter. Och filmen är verkligen perfekt för det tillfället när du bara vill stänga av huvet och bedövas av bilder. Det är nästan ett krav eftersom all story, allt förklarande, allt bakomliggande rånen har lämnats utanför och man bara visar actionscenerna. De, dock, var helt ok gjorda med en del fräcka stunts...

Men det är ju en sån här film som fick/får en att börja fantisera. Jag skulle ju aldrig genomföra det, men handen på hjärtat, visst har ni också gjort det? Planerat det perfekta brottet (det är klart, annars skulle genren inte vara så stor inom film). Ni vet, brottet där ni elegant, intelligent och finurligt lyckas komma över en enorm summa pengar utan att någon behöver komma till skada. Jag har haft mina idéer... men de får vara plan B. Tills vidare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0