Rymdkrig

SpaceDaily uppger att Kina genomfört ett lyckat test av ett "satellit-dödar-system". Systemet skulle bestå av en kinetisk projektil. Givetvis har ett flertal länder, däribland USA, uttryckt sin oro, och jag vill stämma in. Är detta nu sant och korrekt, så för detta genast tankarna tillbaka till åttiotalets upprustning och "Star-Wars" med allt vad det innebar. Jag är visserligen inte helt säker på att andra länders militärer och spionorganisationers, däribland USAs, helt gett upp drömmen eller möjligheten att slå ut "fiende"-satelliter. På så vis hoppas jag att dessa länders oro faktiskt är ett uttryck på att de inte utvecklat eller vill utveckla rymdbaserade vapen. Däremot är jag (tyvärr) inte helt förvånad att ickedemokratiska Kina, trots att de är medlem i FNs organisation för fredligt användande av rymden (UN, Wikipedia), gör det. Jag tycker det är väldigt positivt att länder som Kina satsar på fredligt och aktivt utforskande av rymden, ju fler vi är och ju bättre samarbete, desto bättre blir det. Men att utveckla vapen tyder inte på samarbete, utan snarare (typiskt för kommunistländer) på att de ser rymdprojektet som en nationell ära och prestige, och i sista hand är beredd att förstöra för att bevaka sin så kallade ära.

Oroande var ordet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0