Romantiska filmer...

...går bra hos både män och kvinnor, enligt Expressen som rapporterar från en amerikansk studie. Man kan ha lite olika reaktioner på den där artiklen.

Den första, min spontana, är att det inte förvånar mig. En bra film är en bra film, även om det är en romantisk film eller action-rulle. Jag kan avslöja att jag har båda typerna både i topp och botten på min lista. Det är ju knappast genren som bestämmer hur bra en film är...

Den andra reaktionen jag får är att åtminstone som studien presenteras i Expressen är det svårt att dra några större slutsatser. Överhuvudtaget. För det första saknar jag mot-testet med actionrullen - så att man kan jämföra resultaten mellan genrena. För det andra får man inte veta om det är en skillnad mellan männens och kvinnornas genomsnitt. Man kan anta att kvinnorna har ett genomsnitt på 6 och att artikelförfattaren utan att veta med sitt ordval ändrat innebörden. Men man kan inte vara säker. Att flest kvinnor satt 6 är absolut inte samma sak som att genomsnittet, medlet, ligger på 6. Hur som helst så är det ju intressant att påpeka att det då faktiskt finns en skillnad på 1,2 (av en sjugradig skala, det är rätt mycket) mellan könen, även om man som forskaren i artikeln påpekar att männens snitt ligger oväntat högt. 

Nej... jag håller mig nog till min första tanke. En bra film är en bra film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0