Har ni koll på släktbanden?

Nu gäller det att hålla koll på släktbanden, och sina föfäder. Lyckan bli gjord... eller snarare vara gjord. Sedan länge. Det enda du behöver göra är att ta reda på ditt släktband och din förfader och sedan kräva ditt (självklart rättmätiga) arv och del av kakan. Aftonbladet tipsar om Findmypast.com som listar utvandrare. Sen behöver du bara ta reda på vad som hände med din släkting och om han/hon blev rik. Visst finns det nog svenskar där, men eftersom den bara tar upp de som reste från engelska hamnar missar man nog de flesta. Sen vill jag minnas att den svenska utvandringen var som störst på 1800-talets mitt, och listorna finns bara från 1890. Det glömmer förstås Aftonbladet att nämna. Men man ska ju se positivt på det... Kanske så.

Positiv lär man behöva vara, och vidunderlig koll på sin släkt bör man ha om man ska satsa på Expressens alternativ. Väldigt mycket mer långsökt, men vinsten är så pass mycket större. Enligt artikeln hade förloraren vid Hastings 1066, kung Harald Goodwinson svenska anfäder. Kanske är du släkt med honom, och med andra ord kunglig? Tänk om... då skulle jag inte behöva köpa mig ett eget land (se tidigare inlägg), då ligger ju England där färdigbyggt och fint...

Ok... jag har koll på min släkt ett pat generationer tillbaka. Kanske början 1800... saknas bara en sisådär 800 år då om jag vill bli kung... (att sen om man nu visar sig vara ättling till en släktgren till Goodwinson, att det betyder att man mest troligtvis har hundratals andra nua släktingar att dela med... det kan man ju glömma för tillfälelt åtminstone).

Kommentarer
Postat av: Livets skola

Fattigdom, fattigdom, fattigdom är släktbanden längs ena sidan. Längs andra sidan pompösa rikisar, förutom slösaren till förfader jag hade som inte lyckades behålla sina pengar trots ständigt inflöde på uppgift av min förälder... hmmm...

Utan sina förfäder finns vi inte. Utan dem hade inte jag sett dagens ljus. Kanske hade det varit lika bra. Så jag slapp plågas i ett fattig liv och utan silversked i munnen. Utan gräddfil till företagen tvingas jag kämpa i ett utanförskap precis som mina förfäder som svalt...

Jag vet inte om det gör mig lyckligare att släktforska. Ena sidan är släktforskad, andra inte.... den fattiga sidan var bara deprimerande o få veta om.

2007-01-11 @ 00:43:04
URL: http://livetsskola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0