Fullmåne

Idag är det fullmåne, något som fortfarande påverkar folk på otänkbart många sätt. (Någon som sett någon varulv nyligen?). Själv vill jag påstå att jag inte lider av det nämnvärt. Tvärtom, fullmånen är en ganska vacker uppenbarelse som dessutom kan ge ett skönt ljus på natten. APOD uppmärksammar årets första fullmåne (gäller att inte stava fel - fulmåne... ;) ) med att visa de 20 senaste fullmånarna (jag slänger även in en snygg fotoserie på en eklips från APOD). Men texten under dagens bild nämner även Månillusionen - att månen synes mycket större nära horisonten - något som jag faktiskt såg och reagerade på idag. På väg hem kunde man över höjderna kring Jönköping se en stor måne, nästan mystiskt och retande halvdolda av ett par små molnslöjor (hade tyvärr ingen kamera).

Fenomenet är tydligen under lite debatt, vad som är orsaken till det. En förklaring hittar man här, en annan (lååång) här (inte idts läsa än). Välj en som ni tycker passar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0