Frustrerad mitt i natten

Gah! Vill minnas att jag i somras läste om en lista om fornminnen i Sverige som var värda ett besök. Någon annan som minns det, och i såna fall var? Det fanns nämligen ett, som faktiskt låg i närheten av Luleå. Ett som man skulle kunna besöka. Men hur om man inte vet exakt vad det heter (tror det var nåt med Ek...) eller var det ligger.

Man skulle ju kunna tycka att Norbottens Museum eller Norbottens Läns Landsting skulle vara intresserade av att vägleda vilsna själar. Ack så fel man tar. Norbottens Lansting hänvisar bara till museet och museet är bara intresserat av vad som sker inom museets trånga väggar.

Vad gör man då? Sökningar på google ger mest träffar på artiklar om bonden som ville gräva sönder ett fornminne häromdagen (eftersom de lägger rubriker längst ner på alla artiklar får man lätt mängder med träffar som dränker intressanta sådana) och en del norska träffar. Söker jag fel? Kanske. Troligtvis. Men kan inte komma på vad jag ska söka på.

Sista hoppet stod till Riksantikvarieämbetet. En myndighet som enligt egen utsago ska vårda vårt kulturarv och verka för tillgängligheten. Jag ser två möjligheter. Dels deras databas om fornlämningar och deras "Se och besöka" flik. Problemet med databasen är att jag får tusen träffar, bara i Luleå kommun. Och alla benäms efter typen Nederluleå X:Y. Finns visserligen kartlänk till eniro det är bra. Men hur i hela friden ska jag hitta det jag söker. Omöjligt. Fast jag lärde mig att en tjärgrop är en kemisk industri...

Kvar då Se och Besöka-fliken. Den är rent av löjlig. Där lyfter de fram 12 platser väl värda ett besök. Enligt Riksantikvarieämbetet så finns det tydligen inget intressant norr om Hudiksvall. Inte ens Gammelstad som är ett världsarv värt att bevara enligt UNESCO finns nämnt med namn. Det är riktigt lågt av en myndighet som ska verka i hela landet. Vill man veta något om Gammelstad så gör man bäst till att gå till UNESCOs sida, de har bättre koll än ämbetet.

Och jag... ja jag får väl leva i ovisshet... Inte konstigt att folk kanske tröttnar på att springa och se vårt kulturarv. Det går ju inte att hitta dit!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skriv till berörda myndigheter och ge konstruktiv kritik!

2007-01-28 @ 17:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0