Alkoholfri öl... med alkohol!

Upptäckte en kul, underlig och aningen förvånande liten omständighet när jag skulle köpa öl åt min mor. Det skulle specifikt vara Non-Alcoholic... så det blev Carlsbergs version. Men när jag håller i flaskan upptäcker jag att den alkoholfria ölen innehåller akohol (står ganska tydligt på flaskorna). Inte mycket nej, bara 0,5 vol %, men den finns där.

Carlsberg själva säger så här:

"Carlsberg Non Alcoholic innehåller 0,5 vol % alkohol. Det är en marginell mängd som saknar betydelse när det gäller alkoholens kända effekter. Enligt europeisk praxis betraktas därför detta öl som alkoholfritt."

Men jag undrar, snälla Carlsberg, är det inte ett (väldigt) lätt lättöl. Jag menar, egentligen borde det vara ganska enkelt. Ett alkoholfritt öl borde enligt definition vara fritt från alkohol.

Carlsberg har säkerligen kollat detta redan, och det är väl här den europeiska praxisen spelar in, men kikar man i §6 av marknadsföringslagen står det:

"6 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda
påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om
näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares
näringsverksamhet.
Detta gäller särskilt framställningar som avser
1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper..."

Jag tycker bara synd om de som väljer detta öl i villfarelsen om att det är helt alkoholfritt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0