Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Det verkar mer och mer fly från världen... nu senast läser man om framgångsrika bloggare som mobbas (Aftonbladet). Vem är det som uppenbarligen retar sig på vad någon skriver, läser det ändå och sen ägnar tid och kraft på att förstöra? Inte för att vinna nåt själv, nej bara för att förstöra. Jag blir rätt less på det, men samtidigt väldigt fundersam på vem som inte har den självkollen, det sunda förnuftet, att låta bli. Man kan inte gilla alla och allt, men man kan faktiskt respektera sin omgivning. Jag tycker det försvinner mer och mer, den respekten. Det blir mer och mer ok att slå varandra, jag undrar hur mycket pengar samhället lägger på vandalism och förstörelse varje år... Ungdomsbus... gjort på fyllan... säger en del och rycker på axlarna som om det vore normalt. Jag har både varit ung och full men kan ändå förstå att det är fel att förolämpa någon, slå någon eller ens slå sönder en gatlyckta eller skyltfönster. Var jag i minoritet?

Nu har det t o m gått så långt att man hyllar att poliser dött i fotbollsvåldets Italien. Sjukt. Vem är det som verkligen önskar andra döda? Vem är det som har en så skev verklighetsbild? Eller är det jag igen?

Kanske är det att jag är naiv, tror det bästa om folk. Men jag vill vara naiv. Jag vill tro att folk i grunden är goda. Att främlingar man möter inte vill ljuga för mig, slå mig eller vara rent elak. Vem vill vara naiv med mig?

Härmed skänker jag en tanke till polismannen och hans familj i Italien. Jag skickar även en lyckönskning och stöd till alla, bloggare eller inte som mobbas eller far illa. Jag vill och hoppas att de som bär sig illa åt är i minoritet. De bara hörs för mycket. Men jag tror gott om världen, och tillsammans kanske man kan göra mer...

Kommentarer
Postat av: Mary

läste det, blir aå arg på sånt folk som beter sig som om de gick i lågstadiet.

2007-02-04 @ 14:46:25
URL: http://breath.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0