Valiant

Vad gör man när schemat är rent och man är omänskligt trött. Soffa + film. Blev Valiant, och filmen var väl ok. Lite väl mycket barnfilm och inte lika mycket referenser och mer vuxna skämt som man kan hitta i exempelvis Pixars filmer. Och framför allt fick jag inte se filmen som jag ville. Scanbox som är den svenska utgivaren verkar ibland anstränga sig för att ge sämsta möjliga service till de som vill se deras Dvds. Som vanligt gäller det ljud och tal (det är inte första gången jag stött på Scanbox produkter). Jag fick valet mellan Svenskt tal och Engelskt tal med svensk text. Det har alltså inte slagit Scanbox att det finns folk här i Sverige som faktiskt kan engelska, och det långt bättre än textarna. Jag kan inte exempelvis välja engelsk text som brukar hålla en bra nivå, och jag kan inte välja bort den undermåliga svenska texten. Scanbox lyckas förstöra ett medium med stora valmöjligheter och potential till ett statiskt medium där man vet hur lite ansträngning de lagt ner, hur nedprioriterad man är som kund i och med att alla valmöjligheter förvägras. Jag ska erkänna att jag faktiskt tänkt köpa ett antal Dvds som jag sedan lagt tillbaka enbart för att det är Scanbox som gett ut dem. Hur som helst. Dagens (hyrda) film gick inte att rädda...

Därför fick jag lyssna/läsa översättningar i mästerklass som "Very Important Pigeon" (ett småtrevligt litet skämt med anspelande på VIP och att karaktärerna är duvor) till "Väldigt Internationell Person". Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta...

Suck...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0