Vad har vi löst... egentligen?

En fundering gnager sig fast i bakhuvudet efter filmen igår. Al Gore, i sin iver att visa att människan är kapabel att göra stora positiva kraftsamlingar och ändra världen åt rätt håll, hävdar att vi löst problematiken med ozonhålet. Har vi verkligen det? Är ozonhålen verkligen ett minne blott? Jag är tveksam... så pass att jag tvivlar. Visst, vi, och med det menar jag oss som mänsklighet har visserligen begränsat användandet av vissa ozon-ätande kemikalier. Men är problemet löst?

Tanken vidgar sig. Har vi i mänskligheten verkligen löst en enda större miljöfråga egentligen? DDT - används fortfarande. Ozonhålen - ja de var väl kvar senast jag kikade. Är det sura och svavelhaltiga regnet borta - inte vad jag tror. Utfiskning? Tjuvjakt? Skogskövling? Antropogent spridande av djur/växtarter? Utsläpp av gifter? Snälla, är det någon som vet. Har vi löst ett enda av de problem vi ställt till med?

Visst, vi har inte haft så lång tid på oss att reagera. Det har inte varit så länge som vi har varit, kanske är vi inte det än, medvetna om all den problematik som finns omkring oss. Men känns det verkligen som vi är på rätt håll? Jag tror att vi kan styra upp det. Och vi kan nog styra upp det relativt snabbt. Med lite god (politisk) vilja och tekniska landvinningar kan vi lösa det här. Men ger verkligen historien vid hand att vi gör så från förr? Har vi anledning att vara optimistiska?

Kommentarer
Postat av: SB

Problem? Jo, om man är konservativ och vill ha kvar världen som den är så kan man säga att vi har problem. Se det som utveckling istället, när de djur som smakar bäst är de som får sprida sig över världen. Ozonhålet? Kommer leda fram till människor mer resistenta mot cancer etc. Visst, kanske tar en 40-50 miljoner år så vi är lite snabba med att ordna så många förändringar på en gång men problem, nu tar du väl ändå i lite? :)

2007-02-20 @ 09:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0