Tidsresor är inte omöjliga

... utan i högsta grad möjliga. Allt man behöver är en doft, en bild, ett ljud och vips så är man där, i dåtiden.

Själv reste jag 20 år tillbaka till min tidiga barndom genom att se på Rai - Grottpojken (vilket passar extremt fint till min kurs- dock oplanerat). Rai, en övergiven människopojk uppfostras av en apa och hittar sen sin kärlek i en närliggande människoby. Jag kan se varför jag gillade den, men vet inte om jag borde sett den... den är ganska taskigt tecknad, typisk animé dessutom, innehåller en god dos (låt oss kalla det) problematisering kring rasism, genus-roller man kan diskutera, människohandel, övergivna barn och blod och våld i mängder. Missade nog det mesta av de djupare bakomliggande tankarna när jag var liten, men action-innehållet tilltalade väl.

Huvudfienderna är två. För det första en korpulent enögd dinosaur, Shirano, (av Tyrannosaurus-modell) på en personlig vendetta mot människosläktet i allmänhet och Rai i synnerhet. Den andra är en svartsjuk rasistisk människa med hämndbegär. Folk dör hit och dit... de flesta i Shiranos käftar. Men man har även inga problem med avrättningar och tortyr människor emellan. Dessutom, och det må vara höjdpunkterna i filmen, en blodtörstig hjort och en triceratops-avart med huggtänder och blodsprängda ögon som verkar vara en reinkarnation av ondskan själv.

Jag undrar om jag verkligen borde sett det där som liten... :)

Nåväl... kan inte hitta nån länk på imdb, men är det någon som vet en så är det fritt fram att höra av sig...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0