Stat... is... tik? Vad i hela friden är det?

Statistik var ordet och ämnet. Jag har upplevt att utanför rent matematiskt dominerande miljöer är statistik jättesvårt. Trots att statistik är en ganska stor del av de matematikkurser alla läser på högstadiet och gymnasiet. Det är viktigt eftersom statistik mycket väl kan vara den form av matematik som icke-matematiker möter oftast. Och väldigt ofta slår det fel. Men av någon konstig anledning är det inte så viktigt, man ska ju ändå inte kunna matte.

Kvällstidningarna bidrar i högsta grad till den här trenden genom att vara väldigt okänsliga när det gäller statistik. Senaste exemplet är från Aftonbladet där man både i artikelns rubrik och länken på startsidan skriver stort "Nu minskar kvinnors inkomst" (Obs, notera fetstilen). Under står det "Ny trend: gapet ökar och männen drar ifrån". Jag anar direkt vart det hela lutar åt. Någon har fått ett statistiskt underlag och tolkat det helt galet. Totalt felaktigt. En analysuppgift som jag tror skulle vara en lämplig uppgift på en högstadielektion i matematik blir helt fel i en av våra ledande tidningar. Jag klickar in på artikeln och får ganska snart mina misstankar bekräftade. Kvinnors inkomst har inte alls minskat, att gapet ökar beror på att männens löner ökat mer. Rubriken, med gullig fetstil och allt, är en ren lögn. Trovärdigheten borde ha flugit all världens väg. Men gör det troligtvis inte, det handlade ju mest om statistik, det ska man ju ändå inte kunna - och den nya rubriken drar säkerligen mer läsare. Den är ju klart mer iögonfallande.

Jag tycker ändå, även om man nu inte har koll på statistiken, att en reporter borde reagera när man skriver den ovan nämnda rubriken och avslutar artikeln med "Kvinnorna ökade under samma period sin inkomst med 3 100 kronor..." Vänta nu. Minskade den inte alldeles nyss. Öka, minska? Borde man inte bestämma sig? Borde inte känslan av att skriva två totalt motsägande och sinsemellan uteslutande slutsatser fått någon larmklocka att ringa? Och vad borde man haft som rubrik? För att ge konstruktiv kritik, exempelvis "Lönegapet mellan könen ökar igen!"

Statistik och förbannad lögn sägs det ju. Men det är inte sant. Statistik är väldigt enkelt, väldigt rent, väldigt sanningsenligt. Statistik ljuger aldrig. Det är när någon tolkar statistiken som det kan slå kapitalt fel.

I sakfrågan, som jag inte tänker diskutera vidare, tycker jag bara: Lika lön för lika arbete.

Kommentarer
Postat av: Basic

http://blogg.aftonbladet.se/174/perma/28437/
Statistik och matematik är svårt. :)
(Obs kommentar 3 till Lindas inlägg.)

2007-02-23 @ 13:05:18
URL: http://blogg.aftonbladet.se/174
Postat av: Enc

Ja, Isas kommentar sammanfattar ju det mesta... :)

2007-02-23 @ 14:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0