Moon U

Trots att vi i decennium utforskat vår närliggande rymd och grannplaneter, och trots att vi varit på besök på månen så vet vi väldigt lite om hur man bör göra om man ska utforska och bo på en främmande planet en längre tid. Nu skriver SpaceDaily att NASA har planer på att ändra detta. De vill använda månen som en skola där vi kan lära och examinera oss själva om hur vi ska göra för att bo och klara oss fjärran från bekvämligheter och "oändliga" resurstransporter.

Energi, mat, vatten och luft är några resurser man måste lära sig producera på plats medan man måste kunna skydda sig mot den nya omgivningen. Strålning, vakuum och sand/damm kan vara några av hoten.

Jag gillar utforskarandan i den här inställningen. Månen är ett lämpligt "baby-step", ett första steg, på vår vidare utforskning av resten av solsystemet. Jag hade gärna varit en del av en expedition, vill jag tro åtminstone. Sen vill ju drömmaren i mig inte ge upp tanken på att man behöver dra lärdommar som dessa för att utforska planeter även bortom solsystemets gräns, kanske planeter med biosfärer. Utforskning som hittills mest skett i litteratur och månniskors fantasi. Tyvärr så säger den utbildade realisten i mig att det lär dröja innan det blir verklighet, om någonsin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0