Lynchad

Har utvidgat mina filmografiska vyer en aning och kikat på Mulholland Dr.. Jag gillade den. Jag ska erkänna att jag var ganska skeptisk, eftersom det enda jag sett (vad jag vet) med David Lynch är Dune och jag var inte imponerad. Men jag fick höra att det till viss del berodde att Lynch blev fråntagen filmen i klippskedet, vilket kanske inte var det bästa. Så jag gav honom en ny chans, och jag ångrar mig inte. Nu ska det sägas att Lynch gör väl inte helt lätta filmer, vad jag hört, och Mulholland Dr är inget undantag. Den har sina underliga hopp, och tappade mig ett antal gånger. Men man har hela tiden känslan, och det är viktigt, att det finns en röd tråd, en logik som är möjlig att upptäcka. Man är inte helt vilse. Så det var inte helt dumt att ha nån i efterhand som kunde peka ut lite detaljer och möjliga tolkningar, alternativt se filmen fler gånger. Man fick en fin liten aha-upplevelse när pusselbitarna föll på plats. Filmen rekommenderas för de som vill ha lite mer utmanande film.

Betyg 7/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0