Läsvanor...

Läser (nyckelord just nu) att allt färre unga läser böcker (DN). Synd. De missar något. Missförstå mig inte, jag gillar film och spel. Speciellt film. Men böcker kan vara nåt extra. I filmen får man ju ändå det mesta matat. Böcker är annorlunda. Böcker en ju en storts symbios mellan mig och författaren. Författaren sätter ramarna och ger en del detaljer (ibland utan man märker det) men det ändå jag som skapar världen. Och i den världen kan jag vara var som helst. Jag kan vara på en ny planet, jag kan vara djupt under havsytan, jag kan vara i London på en dejt. Det kräver ju lite engagemang men en bok kan transportera mig bortom alla rimliga gränser. Och eftersom jag i verkligheten inte lär få en chans på allt så är böckerna en nästan ovärderlgi möjlighet. Dessutom en ganska skön flykt från vardagen (inget fel på lite eskapism).

Jag tycker inte alla ska sätta sig med Dostojevski, Dumas eller "finlitteratur" om man nu inte vill. Man kan ta vilken kiosklitteratur som helst. Och man måste ju inte läsa en bok i veckan heller, det gör inte jag heller. Men jag kan rekommendera en bok då och då. För ens egen skull... det är kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0