Insnöade egoister...

Varning! I det här inlägget tänker jag gnälla. Och gnälla bra. Gillar du inte det, skippa att läsa.

Jag läser på ett universitet. På detta universitet finns det en filmklubb som i stort sett besöks (av tyvärr allt färre) studenter. Studenter på ett universitet tycker jag borde ha lite vett i skallen, och en någorlunda kapacitet att dra igång de där tunga sönderrostade kugghjulen som får maskineriet där uppe att fungera. Jag kanske har för höga krav, vad vet jag. Men något mått av omtanke och medvetande om sin omgivning borde man väl kunna ha? Eller?

Egentligen handlar det om en skitsak. Men samtidigt så uppvisar beteendet ett enormt egocentriskt, insnöat och respektlöst förhållande till sin omgivning. Hur som helst. Mina knappar blev tryckta på. Jag störde mig ordentligt.

Filmen som visades var An Inconvenient Truth (tankar om den snart - när jag lugnat mig en aning). Filmen avslutas av tips och uppmaningar delvis på ett humoristiskt och underfundigt sätt. I text. På svart bakgrund. Likt viljelösa, lättmanipulerade hundar i ett experiment ställer sig de allra flesta i salongen upp och börjar greja med sina kläder. Trots att filmen fortsätter. Men signalen, åsynen av en bokstav, gör att folk tydligen måste så fort som möjligt rusa från lokalen. Man kan tro att de antingen inte är läskunniga eller inte ser skillnad på text och eftertext.

Klimax av idioti och total urbota och komplett inkompetens att antingen observera i sin näromgivnin eller tänka minsta lilla på någon annan än sig själv, centrum i universum, uppvisades av den/de två rader framför mig. De inte bara ställer sig och tar på sig kläderna. Efter kläderna är på står de kvar! Trots att minsta flercelliga organism inser att man då är ivägen. Trots att personen ifråga borde ha insett att en del av texten fastnade på hans mössa. Trots att människan (om han nu var det och inte en zombie eller robot) vänt sig om och tittat på mig (efter att jag kommenterat hans beteende), och borde insett att bakom honom fanns folk som fortfarande försökte se filmen. Sätt dig ner eller försvinn! Vem i *beep* ställer sig upp på biografen? Hur förbannat osmart är man då?

"#¤@#&@¤*!"  - Gaaah!

Det är incidenter som dess som får mig att tappa tro på mänskligheten. Att tro att folk är idioter. Hur i hela världen ska vi lösa exempelvis miljöproblemen om folk inte ens visar omtanke nog att inte stå ivägen på bion. Så enkelt... men tydligen sååå svårt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0