And call of Christmas...

Rubriken utgör mitt favoritcitat från allas vår trevlige sheriff av Nottingham från filmen Prince of Thieves. Trots, eller kanske på grund av, att han är boven i filmen så är sheriffen favoritkaraktären. Spontan, uttrycksfull, komisk, girig, ambitiös och ond i en skön blandning. Alan Rickmans minspel och levererande av repliker är underbart. Så när den förlängda versionen lovar extra mycket extra av just sheriffen blir man lockad. Filmen är ju bra... och mer av det bästa kan väl bara bli bättre?

Besviken blev jag. Vilket kan bero på att jag känner mig lurad. Fodralet lovar mer av sheriffen, men vad som var mer var egentligen Mortianna, häxan i Nottinghams källare. Och eftersom Mortianna förutom i slutet figurerar tillsammans med sheriffen så råkar han vara i bild lite mer. Men han är inte drivande i scenen, han får inte spela ut mer och har inte några fler bra repliker. Däremot får man veta lite mer om sheriffens motiv och historia, vilket inte är till karaktärens fördel. Han blir inte alls samma komiska och uttrycksfulla karaktär längre, det är inte girigheten och ambitionen som driver mest längre. För en gångs skull så var orginalet faktiskt bättre, både vad gäller sheriffen och vad gäller filmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0