Och jag är tillbaka, fast på ny plats! Och nummerplåtar med...

Hoppas att detta blir inlägget som för en gång och alla avlivar sommartorkan här på Tenct. Jag är tillbaka. Fast inte på samma plats som förr. Jag har flyttat - vilket är en av anledningarna till att inläggen har varit få och långt mellan inläggen. Och jag har flyttat söderut. Från de djupa norrländska skogarna (ähum, läs Luleå) till de djupa småländska (läs Gnosjö). I Luleå var det ingen trängsel. Än mindre är det trängsel i Gnosjö. Jag kan visserligen gilla trängsel, om den är av rätt sort ;) men oftast är det något jag helst undviker. Uppenbarligen är det något som gäller även de som valt att bosätta sig i landets folkrikaste stad (vilket faktiskt kan te sig något underligt - "jo, jag vill bo i en stor stad - men helst i en dit folk inte kommer"). Därav trängselskatterna på bilar. Ja, det är bra för miljön om färre kör bil och åker kollektivt istället. Det blir också en bättre trafiksituation. Men det finns ett par saker som stör mig väldigt när det gäller trängselskatten i Stockholm. Fast egentligen är det inte själva trängselskatten, den kan jag acceptera och förstå, men sättet man applicerar den.

För det första så är det vad som händer med inkomsterna. Det här bryr jag mig inte särskilt mycket om egentligen, men låt mig få ta upp det i alla fall. Alla intervjuade vill se att tullarnas inkomster satsas i regionen, kanske främst på lokaltrafiken. Egentligen inget fel i detta, och Sthlms lokaltrafik kan säkert behövas byggas ut (och bli billigare), men om jag minns rätt (jag kan ha fel) så byggdes tullarna upp med skattemedel från hela landet. Borde då inte pengarna därifrån då också tillkomma hela landet? Just thinking...

Det andra är vi som är mer långväga ifrån. För oss blir det ett otroligt strul när vi ovana väl kommer till Stockholm, och plötsligt ska börja springa till massa kiosker för att betala en avgift, som varierar, och som vi inte kan så mycket om. Visst vi kan lära oss, och vi kan ju alltid flyga eller åka tåg om vi vill slippa. Bra för miljön, men inte bra för vår ekonomi. Men detta är egentligen inget heller jag tycker är särskilt störande (förutom då att om man har en utländsk registrerad bil så slipper man betala - vad är rättvisan i detta?)

Men det som stör mig mest och riktigt mycket är att systemet inte innehåller någon rättssäkerhet för rikets invånare. Och detta är inget misstag, systemet är avsiktligt designat att dumpa allt ansvar på en oskyldig. Jag tänker givetvis på de som får sina skyltar stulna och som sedan utnyttjas i tullarna. På allvar är det alltså tänkt att man ska betala avgiften och sen bestrida varje avgift. Vem i hela friden har funderat ut den lösningen - och i vilken verklighet lever denna person i? Hur frustrerande blir det inte för den stackars människa som dagligen kommer få kravbrev för obetalda avgifter (och skyltar som stjäls för detta ändamål - de lär ju användas mer än en gång dagligen kan man ju ro), säkerligen med förseningsavgiter om man inte varit i Stockholm och inte har anledning att kontrollera om man har obetalade avgifter (vilket man egentligen inte har). Det kommer bli mycket pengar, och väldigt mycket pappersexercis för den enskilde, och för mottande myndighet! Myndigheten har ju valt detta arbetssätt, att slösa våra skattepengar på denna onödiga pappersbehandling, så de (läs vi) får skylla sig (oss) själva. Men jag lider verkligen med de drabbade enskilda. De är totalt hjälplösa och rättslösa i en ohjälpbar situation. De får krav efter krav, och inte får de lösa situationen genom att byta nummer på bilen heller. De sitter i en Vägverkets bisarra rävsax.

Men man ska ju inte bara klaga, man ska ju komma med konstruktiv kritik. Jag har ett förslag på lösning, och det är inte svårt. Men först vill jag bara stilla undra huruvida rättsläget är med ägaransvar för trängselskatten. Det är det ju inte vid hastighetskamerorna ute i landet (även om jag tror det snart så blir fallet). Borde det inte åligga tullarnas drivare (Vägverket vill jag tro) att bevisa att jag kör där, inte jag bevisa att jag inte kört där? Ska man inte bevisas oskyldig, inte bevisa sig oskyldig? Olustigt.

Mitt förslag på lösning är enkel. Kika på de vägtullar som finns på kontinenten, utmed dess motorvägar. Där finns det både automatiska tullar (via transponder eller jag vet inte hur, men funkar gör det) och bemannade för de som inte har något automatiskt system, där man kan betala direkt och på plats. Nackdelar: Tullarna tar lite större plats (och det är väl kanske den springande punkten) och kräver bemanning då de ska vara aktiva. Fördelar: Man får ett helt rättsäkert system i och med att enbart de som passerar betalar. Stulna eller förfalskade transpondrar kan bytas mycket enklare än stulna nummerplåtar. För oss som passerar enstaka gånger kan vi betala omedelbart och korrekt. Vi slipper fara runt och leta efter rätt affär, eller krångla på annat sätt. Dessutom får faktiskt, i rättvisans namn, alla som passerar tullarna betala, även utländska bilister (ni tror väl inte utlänningar slipper vägtullar utomlands?). Vi slipper den totalt onödiga pappersexercis som tullarna nu kommer skapa, och framför allt, de som fastnar i rävsaxen slipper sin frustrerande vånda.

Men att Vägvärket och Stockholms stad ska tänka om och tänka på den lilla människan har jag inte stora förhoppningar om. Istället pratas det om att Göteborg och Malmö vill bygga liknande system, och förtjänsten att köra med stulna skyltar bli allt större. I framtiden får man väl skruva loss och ta med sig sina nummerplåtar när man lämnar bilen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0