Var det där en utmaning?

Fick av mina föräldrar, angående ett filmintresse jag har, boken 1001 filmer du måste se innan du dör. Först och främst, tack kära föräldrar, och sen tar jag det som en utmaning givetvis. Jag har inte rett ut exakt hur många, men gissar faktiskt att jag avverkat en hel del av de där filmerna. Så nu har jag ju bara resten kvar. Det kan visa sig bli en ganska svår nöt att knäcka då en del av de äldre filmerna kan vara minst sagt svåra att få tag på. En del har jag faktiskt redan försökt (halvhjärtat åtminstone) att se. Som D W Griffiths legendariska klassiker Birth of a Nation.

Andra bara anar jag kommer bli ännu svårare. Både att få tag i och sen faktiskt se. Som till exempel franska eposet Les Vampires från 1915. Vi snackar alltså fransk vampyrfilm. Vi snackar stumfilm. Vi snackar sju timmar. Drygt. Jag skojar inte. Sju timmar. Det verkar dock finnas en kortare release i USA på bara 6 timmar 40 minuter. Phew. Och jag som tänkte att det kunde bli långrandigt.

Så, Peter Jackson, och alla ni andra soom tror att ni gör långa filmer. Släng er i väggen.

Tur att jag har en mjuk och stor soffa att se på TV i

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0