Miljöskadad

Det är inte bara vi som påverkar våran miljö. Miljön påverkar oss. Så omgivning och upplevelser och saker man i perioder studerat ganska mycket hänger liksom med och formar tankebanor och hur man ser på omvärlden. Jag märkte detta igår när jag skulle pinga nyligen.se. Som ni säkert märkte så var det första april igår och nyligen.se ville skoja lite. De hade ett nytt "spam-filter" där man skulle bevisa sig inte vara en nätrobot som spammar. Istället för den vanliga bokstavskombinationen eller sifferkombinationen dök där istället upp en andragradsekvation och en liten ruta där man skulle fylla i x=___ .

Här slog min miljöskada in. Jag är en sån som har haft någorlunda lätt för matematik, tyckt det varit ganska roligt ibland, och läst hyfsat mycket matematik genom åren. Jag avslöjade lurendrejeriet rent instinktivt. Inte för att det var orimligt eller absurt på sitt sätt, utan för att en andragradsekvation utan undantag ger upphov till två rötter, det vill säga två lösningar. Visst, det kan vara en så kallad dubbelrot där svaren sammanfaller, men det är ändå två svar. Så när det bara efterfrågades ett svar, så var känslan omedelbar att allt var falskt.

Dessutom var uppgiften smått taskig. Om jag minns rätt så var min (jag vet inte om de slumpade ekvationer eller bara hade en) x^2 - 4x + 16 = 0. Enligt den normala lösningsformeln får man då ett litet trevligt problem att försöka dra roten ur -12, vilket är en kul övning. Men nåja... det går om man använder imaginära tal...

Så, nyligen.se min lösning ser ut så här

x1 = 2 + i*SQRT(12)
x2 = 2 - i*SQRT(12)

Är den rätt? Är jag en människa nu?

Ja, jag vet... jag är konstig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0