Ajöss till resor?

Om man ska hårddra det, med tanke på miljö och liknande, har jag funderat på om vi verkligen ska ha den globala rörelsefrihet vi har idag. Jag har ju hört historierna från förr där cykel, mer eller mindre, var enda transportmedel. Man tog sig inte så långt, men det var miljövänligt. Och jag tror inte det var nåt problem, för att resa långt var ett större projekt som troligtvis låg utanför den rimliga idévärlden folk hade.

Idag är det inte så längre. Vi åker än hit och än dit. Semesterresa till Australien. Flyg 20 timmar (jag ids inte undersöka exakt, så jag gissar ungefär vad det tar). Weekendresa till New York. Möjligheterna är många. Själv har jag turnérat landet runt den senaste tiden, känns det som. Möjligheterna att röra på sig är oändliga tycks det.

Men, så har jag funderat. Om vi verkligen ska dra ner på våra koldioxidutslätt, och verkligen menar det. Borde vi inte då sluta resa? Åtminstone nöjesresorna, eller? Jag vill mest väcka tanken, för jag tror att resemöjligheterna är en "naturlig" självklarhet för många idag. Så har det inte alltid varit, faktum är ju att det är ett relativt nytt fenomen. Frågan är om det kommer vara det i framtiden?

Med tanke på det är den här artikeln om Flyg och Miljö från DN ganska intressant. Vi vill bekämpa vår miljöpåverkan, men vårt resande fortsätter att öka.

Och ta mig inte nu för någon extremist. Jag gillar att resa. Jag kommer fortsätta gilla att resa, och kommer mest troligtvis fortsätta att resa. Men man bör väl vara medveten om att vissa självklarheter inte är så självklara, egentligen. Eller?

Kommentarer
Postat av: Tim

Hej!

Det verkar vara intressant av Stefan Gössling i DN som avfärdar syntetbränsle som säger:
"Att flyget satsar på syntetiskt bränsle tror han mer handlar om rädslan för att vara beroende av olja."

Och om det är skälet, om de kan hjälpa miljön mellan 20-50% eller tom. 90% som det står så ger väl det samma resultat som att minska flygningarna med 20-50%?

2007-04-29 @ 13:24:24
Postat av: Jonas

Folks självbevarelsedrift borde göra att man stod över att flyga för nöjes skull, men det kanske anses för extremt än så länge. Sedan har nog DN-resor bidragit till att döva resenärers samvete med hjälp av ClimateCare. CO2neutralisering gör nog att fler känner att det är ok att flyga.

2007-04-29 @ 22:34:58
URL: http://joneri.blogspot.com/
Postat av: SB

Lite mer miljöskatter på flyg bara så ordnar det sig. Prisstyrning är väääldigt bra sätt att påverka den stora massans konsumptionsmönster. Så blir det ju så att ju dyrare flyget är, desto mer blir det bara nödvändiga resor som görs. Så ska man bara få med *alla* länder på det också...

2007-05-01 @ 23:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0