Kometer...

Enligt Expressen har det dykt upp en komet på kvällshimlen som man kan se om man har en vanlig kikare. Eftersom jag gillar rymden och dess fenomen så ska jag försöka ta chansen och se om jag kan hitta den. Minns väl Hale-Bopp, Hyakutake och andra kometer som förgyllt vår natthimmel.

Men artikeln får mig även att fundera. Den är helt förvirrad och verkar vara skriven mitt i natten (kanske bevakde de tidsomställningen). Stycken som " "Hale-Bopp" kunde ses från jorden med blotta ögat under1996 och 1997. Det är en mycket lång passagetid för en komet." hänger ju inte ihop det minsta. Som vanligt så får det mig att undra, jag upptäcker ju ganska mycket fel när kvällspressen skriver om ämnen jag kan. Vilka fel sväljer jag egentligen när jag läser om sånt jag är mindre kunnig i? Skrämmande. Värst idag är dock Expressens tips om Tidigare artiklar i samma ämne. Artikelrubriken säger "En ny stjärna i galaxen" och leder till denna artikeln. Den handlar om nya Ford Galaxy - familjebilen. Suck.

Kommentarer
Postat av: LeoB

Och så är det ganska roligt att de inte berättar VAR på himlen man kan se kometen...

2006-10-29 @ 15:20:26
URL: http://OurComments.org/blog/
Postat av: LeoB

Och så är det ganska roligt att de inte berättar VAR på himlen man kan se kometen...

2006-10-29 @ 15:29:02
URL: http://OurComments.org/blog/
Postat av: Anonym

Och så är det ganska roligt att de inte berättar VAR på himlen man kan se kometen...

2006-10-29 @ 15:29:27
Postat av: Malte

Här får du en manuell trackback!

2006-10-29 @ 20:33:39
URL: http://popast.nu/
Postat av: Malte

Förresten tycker inte jag att Expressens artikel är speciellt förvirrad. Okej, jag hade klarat mig utan alla citationstecken, men faktamässigt verkar den bra. Hale-Bopp höll sig visst kvar länge på natthimlen, vad jag minns.

2006-10-29 @ 20:46:51
URL: http://astromalte.blogspot.com/
Postat av: Enc

True. Expressens artikel var inte så förvirrad som jag först tyckte. Snarare var det jag som blev lite förvirrad (tycker fortfarande artikeln är lite fragmentarisk) när jag läste och läste in annat än vad som menades. Men till alla kometjägare kan jag rekommendera Maltes trackback - som hjälper mycket.

2006-10-29 @ 22:51:26
Postat av: SB

"En ny stjärna"-länken till tidigare artiklar i samma ämne var ju fruktansvärt rolig... ;)

2006-10-29 @ 23:44:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0