Hyllade Bilar och sågad Casshern

Så har jag kikat på Pixars senaste Cars. Jag har alltid höga förväntningar på Pixar, och Pixar fixar det jämnt. De har gjort det hittills åtminstone. Nåja, Cars är inte deras bästa, den når inte upp till Nemos standard, men riktigt så mycket kan man väl inte kräva. Cars är roliga, varm charmig med härliga karaktärer och strålande animation. Gillar man tecknat det minsta (och det gör man - så det så) så gillar man denna.

Perfekt för föräldrarna som vill se något tillsammans med sina små barn, alla kommer gilla den. Garanterat. Fast jag blir lite förvånad över filmens längd. Den är två timmar lång! Målgruppen måste ju ändå vara just familjer med små eller ganska små barn. Då är två timmar långt. Speciellt i en biosalong - enklare hemma där man kan pausa. Inte för att det blir tråkigt, nej inte det minsta - men en del kan tycka att det är jobbigt att sitta still (och träsmaken kan ju göra sig gällande även för vuxna). Nåja... 7 av tio får den av mig.

Btw, såg Casshern häromdagen. Japansk Sci-Fi - Äventyr - Action påstods det. Knappast. Sci-Fi eller Fantasy kan jag gå med på. Men inte det minsta äventyr eller action. Om det inte räknas som äventyr när man är ute och går i en skog. Ok, lite action fanns det. Kanske en hel minut eller två (man kunde se filmens samlade action i DVD-menyn). Problemet är då att filmen är över två timmar lång. Seeeeeeg. Seg Deluxe. Till och med de explosioner som fanns var utdragna och långsamma. För att inte tala om de evighetslånga, meningslösa monologer som verkade vara en favorit. Jag höll på att somna mer än en gång. Och efter kände jag mig lurad (man får ju gärna uppfattning om att det är en action i recaps och på bilder) och berövad på en hel kväll. Undvik den! För övrigt så har mina utflykter i japansk/koreansk film i stort varit en besvikelse. Fast Casshern är nog bottennappet hittills. Konstigt nog var jag snäll nog att ge den en 3:a av 10. Några av de långa scenerna är ju faktiskt ganska snygga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0