Han dansade med björnar...

Idag har det varit film, film, film och lite film till. Började med ett antal timmar filmvetenskap - kikade på den gamla versionen av Cape Fear, jämförde den med den nya och analyserade det sexualiserade våldet i dessa båda. Fortsatte med en diskussion om huruvida Thelma & Louise är en radikalfeministisk film eller inte. I mitt tycke - inte - absolut inte. Men det beror nog mycket på att radikalfeministisk teori, som jag förstår den, är så förenklande, fördömande, generaliserande och så verklighetsfrånvänt att den inte går att passa i nånstans i verkligheten.

Nåja, kvällen avslutades med Grizzly Man från 2005. En fängslande dokumentär och biografi om Timothy Treadwell. Treadwell var han som dansade med björnar - om ni inte greppat det. Han var en mycket underlig person - om jag ska vara helt ärlig så är jag tveksam till om han var helt frisk - som hur som helst klev över en hel del gränser och gjorde saker på sitt eget sätt. Han levde långa perioder verkligen nära björnar i de avlägsna delarna av Alaska. Och jag menar verkligen nära. Inte så att han bodde på gångavstånd eller så - jag snackar armslängds avstånd, eller närmare. Treadwell hade ett mycket underligt och komplext förhållande till sina björnar, naturen och civilisationen. Allt framkommer om du ser filmen - vilket jag rekommenderar att du gör!

Tyvärr så, som ni säkert märkt, så beskriver jag Treadwell i imperfekt, dåtid. Han mötte nämligen slutligen en björn som kom för nära. Som inte villa dansa, inte såg Treadwell som en kamrat utan... mat. Han och hans flickvän Amie Huguenard slutade sina dagar där i Alaska hösten 2003. Ironiskt nog så fångade Treadwell deras dödskamp på band som en sista bit i pusslet om honom själv...

Man kan läsa mer om Treadwell här eller söka på nätet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0