Dagens datum...

NE uppger att det var idag, eller missförstå mig rätt, på dagens datum som Columbus för 514 år sedan "upptäckte" Amerika - om man nu kan upptäcka en redan bebodd enorm kontinent genom att stiga iland på (troligtvis) en av öarna i Bahamas. Gissar att känslorna där på andra sidan pölen är ganska kluvna idag. Visst, de flesta varken bryr sig eller vet, men det blir nog både en del firande och en del sörjande/protester. Förståeligt nog så tycker inte en del av ursprungsfolken, som inte drog någon jackpot precis i och med europeernas ankomst, att den här dagen är nåt att fira...

Själv kan jag bara tycka att det skulle vara roligt, spännande att verkligen få vara först (ja - som sagt var ju inte Columbus det - så han fuskade!) någonstans. Se saker som ingen annan människa sett. Möta något helt nytt. Fast nu finns inte så många oupptäckta landområden kvar då, skulle väl vara Atlantis då... Nej, hoppet står nog till stjärnorna, och bokstavligen skrivet mellan dem, fast det lär väl dröja så länge att jag aldrig får uppleva det.

Jag får resa i tanken istället... och först stannar jag nog till på en varm solig strand... syns där?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0