Arbetslös - tack gärna?

Läser på Aftonbladet om  debatten om a-kassan och sänkningen. 680 kronor om dagen kan det tydligen bli. Katastrof tydligen. Och jag förstår väl dem som förlorar jobbet som tycker att detta är jobbigt. Men för mig personligen kan jag bara säga - 680 spänn om dagen vore ett gigantiskt lyft för min ekonomi. Halva den summan skulle vara ett lyft för min ekonomi. Vad jag skulle kunna göra om jag fick 680 kronor varje dag. Ah, drömmar... Tycker ändå jag har det ganska bra som jag har det. Fast budgeten är ju inte stor, det är sant... 

Kommentarer
Postat av: SB

Allt är relativt. Klart att du kan ha det bra, men klarar du av att någon annan kan ha det bättre? Många kan uppenbarligen inte det.

2006-10-29 @ 23:56:40
Postat av: selma

680 kronor är den högsa ersättningen. För att komma upp dit måste du ha jobbat ett tag för bra lön,typ 25000 i månaden. Tjänar du mindre än 680:/dan så får du naturligsvis sämre A-kassa än så, typ 400 kronor om dan.
Vidare är det bara at säga upp sig för att få den åtrovärda A-kassan. Varför stannar du kvar på ett skitjobb du uppenbarligen inte gillar när du kan leva lyxliv och ligga hemma o äta chokadpraliner och istället. Ofattbart!

2006-10-30 @ 11:08:22
Postat av: Enc

Selma: Problemet är snarare att jag inte har något jobb, och därmed inte mycket till inkomst alls. A-kassan är utom all räckhåll för någon som mig. Sen är det väl det att jag egentligen inte vill ha A-kassa. Jag vill ha jobb. :)

2006-10-30 @ 12:01:44
Postat av: LeoB

Enc: Kanske du ska kolla beräkningarna på min blogg om a-kassa och studiemedel. Vet inte om du studiemedel är aktuella för dig, men du läser ju Bourdieu så jag antar det. Gillar honom förresten.

Här är en jämförelse mellan studiemedel och a-kassa:

http://ourcomments.org/blog/2006/10/30/a-kassa-och-studiemedel/

2006-10-30 @ 15:36:58
URL: http://OurComments.org/blog/
Postat av: selma

Klart du vill ha jobb! Men det är precis det andra arbetslösa vill också. Varför håna du dig då över att 680 är för mkt? Som du märker krävs det en hel del arbetsinsats för att nå upp till det åtråvärda beloppet. Men som sagt.. att arbeta ger ändå alltid mer, bådei plånboken och för välbefinnandet.

2006-10-30 @ 16:35:30
Postat av: Enc

Wow... vad det började hagla in kommentarer här. Kul :) . Men det känns som om ni missat lite av vad jag skrivit, eller snarare tolkat in mer än vad som står där.

1) Ja, jag studerar. Nej, jag har inga studiemedel.

2) Tycker jag 680 kronor är för mycket? Jag säger bara att det är mycket FÖR MIG. Jag säger också att jag hade kunnat göra mycket för 680 kronor. So what?
(För att föregripa vissa kommentarer, nej jag har inga barn)

2006-10-30 @ 17:20:54
Postat av: selma

Visst är det kul med feedback!680 kr är helt OK men har man jobbat i 30 år är man värd varneda krona om man skulle bli arbetslös.

2006-10-30 @ 19:00:41
Postat av: selma

förresten! Hoppas du hittar ett jobb snart!!

2006-10-30 @ 19:01:20
Postat av: LeoB

680 kr är ganska mycket i sammanhanget. Det är den högsta ersättning man kan få från a-kassan nu och den gäller i 100 dagar och för fem dagar i veckan. Har du tänkt på att det är fem dagar i veckan, dvs 5/7 * 680 = 485 kr per dag om man så säger.

Ersättningen kan ju för många hamna på 400 kr, dvs 5/7 * 400 = 285 kr per dag.

Fast så tillkommer ju skatt och för de flesta återbetalning av studiemedel. Då får man max cirka 300 kr per dag. Se inlägget på min site.

Men även det kan förstås fortfarande vara väldigt mycket för dig i din situation ;-) -- är det det?

2006-10-30 @ 21:02:20
URL: http://OurComments.org/blog/
Postat av: Enc

Jomen, jag har bara räknat arbetsdagar hittills. Och det är fortfarande mycket pengar för mig. Ta exemplet på din sida, där 5500 kronor i månaden är minimum efter skatt (om jag förstår dig rätt). Det är mycket pengar för mig. Och jag betalar på studielån. Och jag betalar TV-licens (för de (ex-)ministrar som säkerligen läser ;) )

2006-10-30 @ 22:44:20
Postat av: LeoB

Det låter väldigt besvärligt. Jag undrar hur i all världen du klarar hyra, tel och så. Men jag känner att jag börjar bli för närgången och vill inte fråga mer.

Hoppas det ordnar sig för dig.

2006-10-31 @ 15:19:04
URL: http://OurComments.org/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0