Hubble får leva!

NASA uppger att man ska trycka in en rymdmission för att utöka teleskopet Hubbles livslängd. Bland annat ska stabiliserande gyroskop och teleskopets batterier bytas ut. Mer info går att hitta lite varstans, bland annat på PopAst.nu eller SpaceDaily, eller Hubbles egna hemsida. Jag minns kontroverserna som var i och med Hubbles uppskjutning, de defekta speglarna som behövde åtgärdas, och minns jag rätt är det inte första gången gyroskopen behövs bytas ut, har för mig att Hubble var nära att "trilla ner" för ett antal år sen, men räddades i sista stund. Men framförallt finns ju de fantastiska bilderna teleskopet tagit som man kan njuta av hur länge som helst. Man kan bara hoppas att Hubbles utökade livslängd inte skjuter på utvecklingen av nya, bättre och kraftfullare satellitburna teleskop.

På tal om att kika ut i rymden. Om en vecka passerar Merkurius framför solen, och kan då ses mitt på dagen (i Nordamerika vill säga). Men titta inte direkt på solen!!! Inte utan riktigt (och jag menar riktigt ordentligt skydd - inte solglasögon eller nåt annat dumt) skydd. Fast det lär nog inte vara någon större risk här i Sverige. Passagen inleds cirka 2 pm EST, vilket om jag räknar rätt, är omkring 20 här. Kan bli knepigt att hitta nån sol överhuvudtaget då. Mer info för den intresserade finns att få här.

Och inte har man hittat nån Swans komet heller. Fåniga moln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0