Hittat hjälmen än?

Den kan komma till hands lite tidigare än väntat (se tidigare inlägg). Imorgon så är det dags för årets nästa meteoritregn. Exempelvis Aftonbladet skriver om dessa Leonider och tipsar om att man kan se dessa. Och skämt åsido, ni behöver inte hjälm såklart, men lite morgonpigghet på burk kan vara värt, eftersom man tror att klimax kommer ligga innan gryningen.

Jag blir dessutom lite konfunderad när Aftonbladet skriver att det kan bli ett ovanligt bra år samtidigt som SpaceDaily skriver tvärtom, att årets regn blir svagare än vanligt. Men, den som är vaken och ute får väl döma själv. Själv tycker jag ett enda stjärnfall är vackert nog...

Blir dessutom högst tveksam till bilden av "leonider" som Aftonbladet lockar med. Jag är ju ingen expert men jag tycker det ser väldigt mycket ut som en långtidsexponering där stjärnorna hinner flytta sig och därmed skapa streck. Jag ser inte något som kan vara en leonid. Googlade fram en egen bild från ESA där man klart ser vad som är leonid och vad som är stjärnor. Den hittar ni här.

Men det är ju kul att det tas upp överhuvudtaget i vår press... och är jag ute så kommer jag nog hålla ett öga på natthimmeln. Som vanligt.

Kommentarer
Postat av: Malte

Här kommer en Manuell trackback...

2006-11-18 @ 21:50:16
URL: http://popast.nu/
Postat av: Enc

Tack för trackbacken, och de vänliga orden på Popast...

2006-11-18 @ 23:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0